תעלת סואץ: צניחה חדה בהכנסות מתחילת השנה

על פי הערכות היקפי מעבר הסחורות בתעלת סואץ ירדו ב-20% מאז תחילת המשבר הכלכלי. במצרים גוברת הביקורת המופנית להנהלת רשות התעלה כאחראית על הירידה בהכנסות


00:00 ,10.11.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי הערכות היקפי מעבר הסחורות בתעלת סואץ ירדו ב-20% מאז תחילת המשבר הכלכלי. במצרים גוברת הביקורת המופנית להנהלת רשות התעלה כאחראית על הירידה בהכנסות
 
בכיר בתעלת סואץ דיווח כי בחודש אוקטובר 2009 נרשמה ירידה של 14.7% בהכנסות התעלה מדמי מעבר אשר הגיעו ל-398.9 מיליון דולר וזאת לעומת 467.5 מיליון דולר בחודש המקביל אשתקד.
 
ההכנסה נרשמה ממעבר 1,555 אוניות בתעלה, ירידה לעומת החודש המקביל בשנת 2008 בו נרשם מעבר 1,930 אוניות, אך עלייה לעומת חודש ספטמבר שעבר במהלכו עברו 1,454 אוניות בנתיב המים הבינלאומי.
 
מתחילת שנת 2009 הגיע היקף ההכנסות מדמי מעבר בתעלת סואץ לכדי 3.435 מיליארד דולר, זאת לעומת 4.965 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של  1.53 מיליארד דולר.
 
בתקופה הנזכרת עברו בתעלה 14,355 אוניות לעומת 18,085 אוניות בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2008. במקביל, גוברת הביקורת במצרים המופנית להנהלת רשות תעלת סואץ על ניהול המשבר.
 
הגנרל ימיה חאתם אלקאדי, יו"ר משותף של איחוד לשכת סוכני הספנות הערבים Arab Federation of Chambers of  Shipping, הפנה אצבע מאשימה להנהלת רשות תעלת סואץ כאחראית על הירידה בהיקף ההכנסות בשל החלטתה לא לשנות את תעריפי המעבר בתעלה בתחילת שנת 2009.
 
אלקאדי מעריך כי היקפי מעבר הסחורות בתעלת סואץ ירדו ב-20% מאז תחילת המשבר הכלכלי, אולם מייחס זאת בעיקר להחלטת הנהלת רשות תעלת סואץ לא להפעיל מערכת של תמריצים על מנת לעודד אוניות לחצות את התעלה ולא להקיף את כף התקווה הטובה.
 
בהצהרות חסרות תקדים בחומרתן מאשים אלקאדי כי אוניות החוצות את תעלת סואץ עושות זאת כיום מתוך אילוץ והכרח בשל גורם הזמן מכיוון שתעריפי המעבר בתעלת סואץ גבוהים מדי, ואין מערכת מתאימה של תמריצים אשר יעודדו את חברות הספנות להשתמש בתעלה ולא לחסוך עלויות במעבר דרך כף התקווה הטובה.
 
הגנרל ימיה חאתם אלקאדי משמש גם ראש לשכת המשתמשים בספנות במצרים ולהערכתו המשבר ימשיך להשפיע על תעלת סואץ לפחות עד שנת 2011.
 
איחוד לשכת סוכני הספנות הערבים הוקם ביולי 2002 באלכסנדריה והוא פועל במסגרת הליגה הערבית. ברשות תעלת סואץ הגיבו לטענות בהערכה שקיימת מגמה איטית של שיפור בתנועת האוניות וממילא גם בהיקף ההכנסות בעיקר במחצית השנייה של השנה.