שר הנפט המצרי מגן על עיסקת הגז עם ישראל

עיסקת אספקת הגז הטבעי שנחתמה בקהיר בשבוע שעבר בין ישראל ומצרים עוררה ביקורת קשה בחוגים שונים במצרים. שר הנפט המצרי המהנדס סאמח פהמי יוצא בראיון ליומון "אלשרק אלאווסט" היוצא לאור בלונדון להגנת ההסכם


00:00 ,04.07.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

עיסקת אספקת הגז הטבעי שנחתמה בקהיר בשבוע שעבר בין ישראל ומצרים עוררה ביקורת קשה בחוגים שונים במצרים. שר הנפט המצרי המהנדס סאמח פהמי יוצא בראיון ליומון "אלשרק אלאווסט" היוצא לאור בלונדון להגנת ההסכם.
 
השר המצרי גורס כי ממילא "ההסכם לא יבוצע באופן מיידי ועוד נכון שלב של עליות ומורדות במשא ומתן בין שני הצדדים".
 
פהמי הסביר כי יישום ההסכם לא יתבצע במהרה מן הטעם כי המדינות המייבאות גז מתייחסות לנושא מן הפן האסטרטגי בכל הקשור לניצול מקורות אנרגיה. לדוגמא מביא שר הנפט המצרי את סוריה אשר לא פנתה בבקשה ליבוא גז טבעי ממצרים אלא לפני ימים מספר למרות שפרוייקט הגז הערבי קיים כבר שלוש שנים.
 
השר המצרי הוסיף שההסכם עם ישראל מבטיח למצרים שווקים חדשים ליצוא גז טבעי וכמוכן ההסכם מעודד שותפים וחברות זרות להשקיע במצרים בתחום הפקת הגז הטבעי דבר המבטיח למצרים מכסות גז ללא תשלום ומביא להקטנת ההוצאות המוקצות להפקתו.
 
פהמי הוסיף כי ההחלטה לייצא גז לישראל נובעת מכך ש "הקו שנושא את הגז הוא קו צינור החוצה את הגבול בין מצרים וישראל וגבולות ושטחים הם בבעלותן של הממשלות ולא חברות פרטיות, לעומת זאת בהסכם לאספקת גז לספרד נחתם ההסכם עם חברה פרטית כי מדובר באספקת גז באמצעות מיכליות עליהן אין לממשלה זכויות ולכן אין היא מעורבת".