קטאר: לראשונה טיסת נוסעים במטוס מונע בגז טבעי

הדלק החדשני, אשר זכה לשם קרוסין GTL, הוא פרי פיתוח של חברת של והוא יופק במפעל שהוקם בקטאר בהשקעה כוללת של 18 מיליארד דולר


00:00 ,13.10.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

הדלק החדשני, אשר זכה לשם קרוסין GTL, הוא פרי פיתוח של חברת של והוא יופק במפעל שהוקם בקטאר בהשקעה כוללת של 18 מיליארד דולר
 
מטוס השייך לחברת התעופה הלאומית Qatar Airways ביצע טיסת נוסעים ראשונה תוך שימוש בדלק מטוסים המופק מגז טבעי. התקשורת במפרץ מתארת את הטיסה כ "פורצת דרך" ו"היסטורית", ומדווחת כי הטיסה התבצעה אמש משדה התעופה גטוויק בלונדון לדוחה בירת קטאר.
 
הטיסה בוצעה על ידי מטוס מדגם איירבוס A340-600 המצויד במנוע מתוצרת רולס רויס Trent 556. על פי הדיווח, המטוס הונע בדלק מטוסים שפותח על ידי חברת Shell אשר הצליחה לייצר קרוסין במהלך תהליך ההפיכה של גז טבעי לנוזל ולהוספתו לתערובת של 50% - 50% עם קרוסין מסורתי המופק מנפט.
 
המוצר החדש זכה לשם GTL kerosene וקטאר מתעתדת לייצרו באופן סדיר ומסחרי החל משנת 2011. המוצר, הנחשב לתחליף לקרוסין המסורתי המופק מנפט, מאפשר להפחית את פליטת דו תחמוצת הפחמן ממטוסים וחלקיקים אחרים המתפזרים באוויר עקב תהליך הבעירה ולכן השימוש בו צפוי להקל את בעיית זיהום האוויר בעיקר בשדות תעופה עמוסים.
 
עבדאללה בן חמד אלעטייה סגן ראש ממשלת קטאר ושר האנרגיה והתעשייה בנסיכות הדגיש כי ההישג מייצב את ארצו כבירת תעשיית הפיכת הגז הטבעי לנוזלי בתחומים שונים ביניהם שוק התעופה האזרחית.
 
השר הקטארי חנך השבוע את ההפקה הניסיונית במפעל לייצור GTL אשר הוקם בהשקעה כוללת של 18 מיליארד דולר. המפעל החדש יפיק 260,000 חביות GTL ביום, ובנסיכות מעריכים כי מחיר חבית של GTL יעמוד על 70 דולר ובכך יגיעו הכנסות המפעל במשך 25 השנים הבאות למאה מיליארד דולר.
 
נזכיר כי נסיכות קטאר נחשבת למדינה השלישית בגודלה בעולם מבחינת עתודות הגז הטבעי.