פתיחת השיחות בין ארה"ב ואיחוד הנסיכויות על הקמת אזור סחר חופשי

באבו דבי בירת איחוד הנסיכויות הערביות במפרץ הפרסי החל השלב הראשון של הדיונים בין נציגים של ארצות הברית ואיחוד הנסיכויות הערביות בדבר הקמת אזור סחר חופשי בין שתי המדינות


00:00 ,10.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

באבו דבי בירת איחוד הנסיכויות הערביות במפרץ הפרסי החל השלב הראשון של הדיונים בין נציגים של ארצות הברית ואיחוד הנסיכויות הערביות בדבר הקמת אזור סחר חופשי בין שתי המדינות.
 
ד"ר מוחמד בן ח'לפאן בן ח'רבאש שר המדינה לענייני אוצר ותעשייה בממשלת הנסיכויות העומד בראש משלחת איחוד הנסיכויות למשא ומתן הודיע כי הוקם צוות מומחים מיוחד למשא ומתן הכולל מומחים ב 15 שטחים שונים בהם יעסקו השיחות.
 
ממשלת איחוד הנסיכויות הסתייעה במשרד בינלאומי לייעוץ כלכלי לצורך ההכנה לשיחות ובכלל זה הוכן תסקיר לגבי התועלת הטמונה בחתימה על הסכם מסוג זה. לפי התסקיר צפוי הסכם אזור סחר חופשי בין שתי המדינות לשפר את הגרעון הגדול במאזן המסחרי ביניהן הנוטה כיום בבירור לטובת ארצות הברית.
 
היקף היבוא מארצות הברית לאיחוד הנסיכויות עומד על 9.6 מיליארד דולר בשנה בעוד היצוא מאיחוד הנסיכויות לארצות הברית עומד על 1.4 מליארד דולר. בכוונת איחוד הנסיכויות לעודד את יצוא הסחורות שאינן נפט ותוצריו לארצות הברית.
 
במסיבת עיתונאים שערך באבו דבי הבהיר השר בממשלת איחוד הנסיכויות שלמשא ומתן שנפתח בין אבו דבי וושינגטון אין כל מחיר פוליטי וכי כל מחוייבות שיסכמו עליה הצדדים תקבל את אישור הממשלה באיחוד הנסיכויות. כמו כן הכחיש קיומם של אזורי תעשייה משותפים באיחוד הנסיכויות כפי שיש במצרים וירדן. בתשובה לשאלה התעלם השר בממשלת איחוד הנסיכויות מהסתייגות מדינות המפרץ האחרות מפתיחת המשא ומתן בטענה שהוא סותר הסכמי שיתוף פעולה כלכלי שנחתמו בין מדינות המפרץ לבין עצמן.
 
בתוך כך צפוי להיפתח סבב שיחות ראשוני בין נציגים מעומאן לבין נציגי ממשלת ארצות הברית במטרה להגיע להסכם על הקמת אזור סחר חופשי בין שתי המדינות. בשיחות שייתקיימו במסקט בירת עומאן אמורים הצדדים לסכם על הקמת צוותי עבודה משותפים לדיון בקידום הנושא.