עיכוב בהעברת ניהול נמל בבחריין לחברת APM Terminals

חברי הפרלנט גורמים לעיכוב אישור ההסכם ומביעים את מחאתם על העובדה שההסכם אושר באמצעות תו מלכותי מבלי להביאו לאישור בפני הפרלמנט.הזיכיון לתפעול הנמל נמכר תמורת 62 מיליון דולר


00:00 ,11.03.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

חברי הפרלנט גורמים לעיכוב אישור ההסכם ומביעים את מחאתם על העובדה שההסכם אושר באמצעות תו מלכותי מבלי להביאו לאישור בפני הפרלמנט.הזיכיון לתפעול הנמל נמכר תמורת 62 מיליון דולר
 
אמצעי התקשורת בנסיכות בחריין מדווחים כי הפרלמנט בבירה מנאמה דחה פעמיים את אישור העסקה לפיה יועברו נמלי הנסיכות לניהול חברת APM Terminals באמצעות הקמת חברת בת בשם APM Terminals Bahrain.


העסקה להעברת ניהול נמלי בחריין לחברה הדנית נחתמה עוד בחודש נובמבר 2006, ולפיה תקבל החברה את זכויות הניהול בנמלי הנסיכות ל-25 שנה תמורת סכום כולל של 62 מיליון דולר. על פי הדיווחים מבחריין אישור ההסכם נפל פעמיים בהצבעה בפרלמנט והמחוקקים בנסיכות ממתינים להצבעה שלישית בנושא.
 
מקורות במנאמה בירת בחריין הדגישו כי חברי הפרלמנט במנאמה אינם מתנגדים לעצם ההסכם אלא לדרך הצגתו מבחינה חוקית ומביעים את מחאתם שההסכם אושר באמצעות צו מלכותי מבלי להביאו בפני הפרלמנט שהיה באותה תקופה בפגרה.

דובר בשם החברה הדנית בבחריין הביע תקווה כי "יהיו תוצאות חיוביות בקרוב". הפרטת הנמלים בבחריין מתבצעת במסגרת חוק אשר אושר על ידי מלך בחריין להעביר את בעלות הנסיכות על נמל סלמאן ועל נמל ח'ליפה לידיים פרטיות למשך 25 שנה במטרה לאחד בעתיד את פעילות שני הנמלים.

על פי ההסכם הוקמה חברה בחריינית בעירבון מוגבל המשותפת לחברת יוסף קאטו הבחריינית (20%) ולחברת APM (80%) לצורך פעולות ניהול והפעלת נמל סלמאן ומתן שירותי נמל ושירותים ימיים בבחריין ובמים הטריטוריאליים של הנסיכות. על פי ההסכם קיבלה החברה את הזכויות הבלעדיות לניהול והפעלת נמל סלמאן עד להשלמת פרוייקט הקמת נמל ח'ליפה והעברת הפעילות אליו וזאת למשך 25 שנה.

פתיחת הנמל החדש צפויה לשנת 2008 בעלות של כ-50 מיליון דולר. ההסכם כולל גם התחייבות של ממשלת בחריין לא להקים נמלי ים או תחנות נטול מכולות בכל תקופת ההסכם, לא כולל רציפים פרטיים ונמלי דיג. החברה המפעילה התחייבה לשלם 23% מהכנסות התפעול בשני הנמלים לממשלת בחריין בנוסף לדמי שכירות שנתיים תמורת שימוש בשטחים בשני הנמלים בסך כולל של כ-700 אלף דולר בשנה אליהם יתווספו 2% בכל שנה.