נמל עקבה הירדני: עלייה של 15% בהיקף הפעילות בשנת 2004

נתונים רשמיים שפורסמו בירדן מראים כי היקף הסחורות שיוצאו דרך נמל עקבה הירדני בשנת 2004 עלה ב- 15% והגיע ל 21.1 מליון טון לעומת 17.9 מליון טון בשנת 2003. היקף היבוא עלה מ- 8.6 מליון טון בשנת 2003 ל- 11.2 מליון טון בשנת 2004


00:00 ,14.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

נתונים רשמיים שפורסמו בירדן מראים כי היקף הסחורות שיוצאו דרך נמל עקבה הירדני בשנת 2004 עלה ב- 15% והגיע ל 21.1 מליון טון לעומת 17.9 מליון טון בשנת 2003. היקף היבוא עלה מ- 8.6 מליון טון בשנת 2003 ל- 11.2 מליון טון בשנת 2004. הנמל טיפל ב- 2888 ספינות שעגנו בו בשנת 2004 לעומת 2694 בשנת 2003. הנתונים המשקפים עלייה בהיקף הפעילות בנמל עקבה הפתיעו רבים בירדן.
 
בשנת 2004 סבל נמל עקבה ממשבר חריף עקב שביתת נהגי המשאיות ועקב קלקול במנופי המטען דבר שגרם לעיכובים רבים בטיפול במטענים. חברות הספנות הטילו דמי המתנה גדולים על מטענים שיעדם נמל עקבה ואחדות אף הסיטו אוניותיהן מנמל עקבה לנמלים אחרים במזרח התיכון ביניהם נמל חיפה.
 
השיפור בנתונים נובע לדעת מומחים ירדנים מעלייה במעבר הסחורות דרך נמל עקבה לעיראק. היקף הסחורות שהגיעו לנמל עקבה במעבר הגיע לכדי 11.2 מליון טון לעומת 976 אלף בשנת 2003.
 
הנהלת נמל עקבה נקטה בצעדי חירום כדי להתמודד עם העלייה בטיפול במכולות וייבאה 18 מנופים בגדלים שונים על מנת לשפר את טעינת המכולות ופירוקן ולצמצם את זמן העגינה של ספינות הסוחר. בעקבות הפעולות שננקטו הקטינו חברות הספנות את דמי ההמתנה שהשיתו על מכולות בנמל עקבה בהיקף של 35% - 66% . לפי נתוני הנהלת הנמל ממוצע ההמתנה של אוניה בנמל ירד מ 129 שעות ל 42 שעות בלבד. ממוצע ההמתנה של מכולה בנמל עד להשלמת תהליך המכס ירד מ30 יום ל 16 יום בלבד, דבר שהביא לחזרתן של קווי הספנות באופן הדרגתי לנמל עקבה.
 
נמל עקבה מנוהל על ידי החברה הקנדית APTMאשר זכתה במכרז לניהול נמל עקבה ביוני 2004 למשך שנתיים. ההסכם נותן לחברה הזרה אופציה להיכנס כמשקיעה לתקופה של 25 שנה בתום תקופת ההסכם וזאת במידה ותעמוד במטרות הפיתוח וההרחבה שלקחה על עצמה. החברה הקנדית הכינה בין היתר תוכנית לפיתוח נמל המכולות בהיקף של 300 מליון דולר שמטרתה להפוך את הנמל בעקבה לנמל מרכזי באזור.