נמל עקבה הירדני – משבר חמור בפריקת מכולות ושילוחן

מנכ"ל משרד התחבורה הירדני זימן דיון דחוף במשרדו בנוכחות נציגי חברות הספנות, המובילים והחברה הכלכלית לפיתוח אזור עקבה וזאת לבחון את המשבר המתמשך בנמל המכולות והעיכובים הרבים בפריקת המכולות ושילוחן, דבר שהביא לכך שממוצע ההמתנה של מכולה בנמל הגיע לעשרים ושני


00:00 ,21.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מנכ"ל משרד התחבורה הירדני עלאא אלבטאיינה זימן בסוף השבוע דיון דחוף במשרדו בנוכחות נציגי חברות הספנות, המובילים והחברה הכלכלית לפיתוח אזור עקבה וזאת לבחון את המשבר המתמשך בנמל המכולות והעיכובים הרבים בפריקת המכולות ושילוחן, דבר שהביא לכך שממוצע ההמתנה של מכולה בנמל הגיע לעשרים ושניים יום.

המשבר האחרון בנמל עקבה גרם להפסדים גדולים ליבואנים, היצואנים והסוחרים, שמוערכים במיליוני דינר ירדני. סחורה רבה התקלקלה בתוך המכולות שהמתינו לטיפול במחסני הנמל אשר לא הצליחו לעמוד בהיקף פריקת המכולות מהספינות שעגנו בנמל. הסיבה העיקרית למשבר נעוצה לפי בכירים ירדניים בקלקול מספר מנופי מטען בנמל והטיפול האיטי בתיקונם.

את רציף המכולות בנמל עקבה מנהלת החברה הדנית A.P.M. שזכתה במכרז מטעם החברה הכלכלית לפיתוח אזור עקבה. נגד אנשי החברה הדנית הועלו בישיבה טענות על שאינם עושים מספיק לפתרון המשבר להקלת הלחץ דבר שפגע בשמו של נמל עקבה וגרם לכך שחברות ספנות רבות הסיטו את מטעניהם לנמלים אחרים במזרח התיכון ביניהם נמל טרטוס בסוריה ונמל חיפה בישראל. החברה שכרה שלושה מנופים מנמל ג'דה הסעודי במאמץ להתגבר על הלחץ אולם ללא הועיל.

זאת ועוד יו"ר איגוד חברות השילוח הירדני סלים ג'דעון הזהיר מכך שבעקבות המשבר נוצרו תופעות של תשלום דמי לא ייחרץ לנציגי החברה הדנית כדי לזרז את הטיפול בשחרור המכולות. בישיבה במשרד התחבורה הירדני עלתה הדרישה למסור את ניהול נמל עקבה לגורמים ירדנים אשר יש בידם יכולת טובה יותר להתמודד עם המשבר ולהתאים את תנועת האניות ליכולת הקיבול של נמל עקבה.

המשבר בנמל עקבה גרם גם למשבר בתחום ההובלה היבשתית בירדן. יו"ר איגוד בעלי המשאיות הירדני, עבד אלמג'יד אלחבאשנה, סקר את הנזקים שנגרמו לענף ההובלה היבשתית בירדן, בעקבות הידוק הפיקוח על מעברי הגבול בין ירדן ועיראק ומסים חדשים שהטילו שלטונות סוריה על מעבר משאיות ירדניות. לדבריו דמי הובלת מכולה מנמל עקבה לבירה רבת עמון עלו בשל המשבר מ- 70 דינר (כ – 500 ₪ ) ל- 200 דינר (כ – 1400 ₪).

בישיבה במשרד התחבורה הירדני הוחלט להקים צוות משותף שישמש מקשר בין החברה הדנית לבין המשתמשים בשרותי הנמל, כדי לדון במגוון הבעיות ולבחון את הפתרונות האפשריים במפגש נוסף שנקבע לסוף השבוע הבא. מנכ"ל החברה הדנית הודיע שבתחילת השבוע תשמיש החברה חמישה מנופי מטען שניקנו באינדונסיה הצפויים להגביר את היקף הטיפול במכולות בכ- 40% .