מרכז פרס לשלום על היחסים הכלכליים בין ישראל והפלסטינים: פוטנציאל בלתי ממומש

מרכז פרס לשלום מפרסם בימים אלו מחקר כלכלי חדש, בשיתוף עם ארגון הסחר הפלסטיניPalTrade. על פי הדו"ח, הייצוא הישראלי צפוי לגדול בלמעלה מ-17 מיליארד דולר, ובשוק העבודה הישראלי יווצרו כ-400,000 מקומות עבודה חדשים


00:00 ,06.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מרכז פרס לשלום מפרסם בימים אלו מחקר כלכלי חדש, בשיתוף עם ארגון הסחר הפלסטיניPalTrade. על פי הדו"ח, הייצוא הישראלי צפוי לגדול בלמעלה מ-17 מיליארד דולר, ובשוק העבודה הישראלי יווצרו כ-400,000 מקומות עבודה חדשים
 
מרכז פרס לשלום, בשיתוף עם ארגון הסחר הפלסטיני PalTrade, מפרסמים בימים אלו מחקר כלכלי חדש בשם: "הפוטנציאל הבלתי ממומש – היחסים הכלכליים בין ישראל והפלסטינים: חלופות מדיניות והמלצות".
 
הנייר פורש מידע פרטני ומקיף על האינטרסים הכלכליים של קהילת העסקים בישראל וברשות הפלסטינית, במטרה להציג את הפוטנציאל העסקי העצום של שיתוף פעולה כלכלי בין שני הצדדים והרחבת יחסי הסחר. מטרה מרכזית נוספת של הנייר, המהווה תגובה למדיניות ההפרדה של ישראל, היא הצפתן של ההשלכות השליליות שהפסקת היחסים הכלכליים תגרור עמה, מעל פני השטח, והעמדתן במרכז סדר היום הכלכלי-פוליטי.
 
המחקר שנעשה מתבסס על ניסיון שיתוף הפעולה בעבר, על ניתוח מפורט של נתוני קיזוזי המע"מ בין ישראל והרשות הפלסטינית בין השנים 1995-2005, וכן על ריאיונות אישיים עם למעלה מ-150 אנשי עסקים ישראלים ופלסטינים. ליתר פירוט, מזהה המחקר את האתגרים העיקריים, המכשולים וההזדמנויות העסקיות הטמונות בשיתוף פעולה בסקטורים השונים, כך שהוא בוחן למעשה את מההשפעה של שיתוף הפעולה על שלושה פקטורים מרכזיים בכלכלה: ייצוא, תעסוקה והתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של שני הצדדים. 
 
בעוד שהחשיבות של שיתוף פעולה כלכלי בין ישראל והרשות הפלסטיני לכלכלה הפלסטינית ושיקומה, כמעט ומובן מאליו, המחקר החדש חושף מידע ונתונים מפתיעים על ההשפעה והחשיבות של שיתוף פעולה מסוג זה על הכלכלה הישראלית; מניתוח זהיר וריאליסטי עולה מהנייר כי הייצוא הישראלי צפוי לגדול בלמעלה מ- 17 מיליארד דולר, שהרווח של שוק העבודה הישראלי יסתכם בייצורם של כ-400,000 מקומות עבודה חדשים, וכי התרומה המצטברת לתמ"ג הישראלי תעמוד על כ-12 מיליארד דולרים.
 
בימים אלו החלו מרכז פרס לשלום ו-PlaTrade את פעילות הלובי לנייר, על מנת לקדם את ממצאיו מסקנותיו, והמלצותיו בנוגע להמשך אופי היחסים הכלכליים בין ישראל והרשות הפלסטינית. הנייר יישלח לרשימת תפוצה רחבה, ויוצג בפני שרי ממשלה, חברי כנסת בכירים, נציגים של קהילות העסקים של שני הצדדים וכן בפני נציגים בינלאומיים מהאזור.