מצרים: פנייה לבית המשפט להקפאה וביטול הסכמי ה-QIZ

בכתב התביעה נטען כי ההסכם פוגע בריבונותה של מצרים, בחוק המקומי וכן סותר את ההסכמים אשר נחתמו בין מצרים למדינות ערב ולמדינות אחרות בעולם


00:00 ,21.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

בכתב התביעה נטען כי ההסכם פוגע בריבונותה של מצרים, בחוק המקומי וכן סותר את ההסכמים אשר נחתמו בין מצרים למדינות ערב ולמדינות אחרות בעולם
 
תביעה הוגשה לבית המשפט לעניינים מנהליים בקהיר, בדרישה להפסיק את ביצוע ההסכם המשולש בין מצרים, ישראל וארה"ב, לייצור משותף האזורי תעשייה מועדפים QIZ ולבטלו.
 
מגיש התביעה, עורך הדין המצרי מחמד זידאן, טוען בכתב התביעה כי ההסכם פוגע בריבונותה של מצרים, בחוק המקומי וכן סותר את ההסכמים אשר נחתמו בין מצרים למדינות ערב ולמדינות אחרות בעולם. עוד נטען בתביעה כי ההסכם בטל מעיקרו מכיוון שהפרלמנט המצרי מעולם לא אישר ולא אשרר אותו, וכן כי נשיא הרפובליקה לא חתם עליו כנדרש בחוקת המדינה.
 
בכתב התביעה נטען עוד כי מאז החתימה על ההסכם בדצמבר 2004 ועד היום לא עמדה ממשלת מצרים בהתחייבותה כי בעקבותיו ייווצרו רבע מיליון מקומות עבודה במצרים בתחום הטכסטיל לבדו וכי ההסכם יתרום לצמיחה במצרים ולהגדלת היקף ההשקעות הזרות לחמישה מיליארד דולר בתוך שנתיים מחתימת ההסכם.
 
עוד נטען כי קבוצה מוגבלת של חברות גדולות, הנמצאות בבעלות מספר מצומצם של אנשי עסקים, הנהנים מקשרים הדוקים עם השלטון במצרים ומקשרי סחר קודמים עם ישראל, הן מפיקות התועלת העיקריות מההסכם.
 
עורך הדין המצרי זידאן טוען עוד כי ההסכם פגע בתעשיית הטכסטיל במצרים וכי חברות בינוניות וקטנות לא הפיקו תועלת מהסכמי ה-QIZ אלא אף ניזוקו ממנו, וכי מאז החתימה על ההסכמים נסגרו במצרים 500 מפעלי טכסטיל באזור קהיר מתוך 1,074 מפעלים.
 
טרם נקבע מועד לדיון בתביעה אולם יש לציין כי היא הוגשה בד בבד עם הצהרותיו של השר המצרי לתעשייה וסחר חוץ רשיד מחמד רשיד בתום ביקור בוושינגטון כי סיכם עם הצד האמריקאי על הרחבת ההסכם לייצור משותף באזורי תעשייה מועדפים לשני אזורים נוספים במצרים.
 
נזכיר כי תביעה דומה שהוגשה לבית הדין לעניינים מנהלים בקהיר נגד יצוא גז טבעי לישראל נדחתה בסופו של דבר בערכאה עליונה לאחר מאבק משפטי ארוך.