מצרים: מחריפה ההתנגדות בעקבות הידיעות על הרחבת הסכם הגז עם ישראל

זאת בעקבות הדיווחים בישראל הרחבת הסכם אספקת הגז הטבעי ממצרים לישראל. המופתי לשעבר של מצרים: יש לנתק את הקשרים הכלכליים עם ישראל


00:00 ,30.07.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

זאת בעקבות הדיווחים בישראל הרחבת הסכם אספקת הגז הטבעי ממצרים לישראל. המופתי לשעבר של מצרים: יש לנתק את הקשרים הכלכליים עם ישראל
 
בעקבות הדיווחים בתקשורת בישראל על הרחבת הסכם אספקת הגז הטבעי ממצרים לישראל וחתימה על הסכם בין החברה המצרית – ישראלית EMG לחברת החשמל הישראלית לאספקת 13.5 מיליארד מטר מעוקב גז טבעי לתקופה של 17 שנה עם אפשרות הארכה לחמש שנים נוספות, עלו שוב ביתר שאת קולות המתנגדים להסכם הגז בין שתי המדינות.
 
המופתי נסר פריד וואסל, לשעבר המופתי של מצרים, תקף את הסכם הגז בין מצרים לישראל ובמפגש פומבי עם סטודנטים באלכסנדריה אמר:" עמדתי הברורה בעניין היא שקיים איסור מוחלט לתמוך במדינה הנלחמת באיסלאם ובמוסלמים וכובשת את אדמת פלסטין, יתר על כן יש לנתק את הקשרים הכלכליים עמה".
 
השגריר המצרי בדימוס אבראהים יוסרי, אשר הגיש את התביעה לבית המשפט המצרי לענייני מנהל לאסור אספקת גז טבעי לישראל, הזהיר כי הגילוי אודות עסקה חדשה לאספקת גז טבעי לישראל לתקופה של 22 שנה חושף כי מצרים "הפכה לחווה פרטית הנמצאת בבעלות קבוצת אנשים אשר אינה חוששת מפיקוח".
 
לדבריו, חתימה על עסקה חדשה באופן חשאי ללא פרסום במצרים, אלא אך ורק בתקשורת הישראלית, מהווה "זלזול באינטרס העליון של מצרים ובזבוז משאביה".
 
השגריר המצרי הזהיר כי הכוחות הפוליטיים השונים במצרים מאוחדים בדעתם להמשיך לפעול לסכל את אספקת הגז המצרי לישראל וחזר על הטענה אשר נדחתה בבית המשפט המצרי לפיה למצרים אין מספיק גז טבעי ליצוא וכי מחיר המכירה לישראל נמוך משמעותית מהמחיר בשוק הבינלאומי.
 
בכיר במשרד הנפט המצרי מסר לעיתון "אלמסרי אליום" כי "זכותה של חברת EMG האחראית על אספקת גז טבעי מצרי לישראל לחתום על הסכמים מסחריים עם חברות או אנשים פרטיים בתוך ישראל בתנאי שהדבר תואם עם הצד המצרי".
 
הבכיר המצרי הבהיר כי הסכמים אלו שונים לחלוטין מההסכם המדיני בין מצרים לישראל אשר נחתם ביוני 2005 בין שר הנפט המצרי פהמי ושר התשתיות הישראלי דאז בן אליעזר בדבר אספקת גז טבעי מצרי לישראל לתקופה של 20 שנה.