מצרים: יצוא גז טבעי לישראל אושר בערכאה משפטית עליונה

בית הדין העליון לענייני מנהל הורה להגדיר במדויק את כמויות הגז הטבעי אשר ייוצאו לישראל ואת מחירי יצוא הגז


00:00 ,28.02.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

בית הדין העליון לענייני מנהל הורה להגדיר במדויק את כמויות הגז הטבעי אשר ייוצאו לישראל ואת מחירי יצוא הגז
 
בית המשפט העליון לענייני מנהל בקהיר קיבל את ערעור ממשלת מצרים ונתן גושפנקא חוקית להמשך יצוא הגז הטבעי לישראל במחירים מועדפים.
 
עם זאת הורה בית הדין בפסק דינו לממשלת מצרים להגדיר במדויק את כמויות הגז הטבעי אשר ייוצאו לישראל ומחירי ייצוא הגז, וזאת במטרה לוודא כי הן תואמות את צרכי האנרגיה של המדינה. פסק הדין החדש התקבל זמן לא רב לאחר כניסתו לתוקף של ההסכם להגדלת כמויות אספקת הגז הטבעי ממצרים לישראל והוא נועד לשים קץ לסכסוך המשפטי שהתעורר סביב מכירת הגז לישראל.
 
בהחלטת בין המשפט נקבע כי לאור ההסכמים לייצוא נפט וגז והסכם השלום בין המדינות, "לישראל יש זכות לרכוש נפט וגז ממצרים כמו כל מדינה אחרת, ללא כל אפליה".
 
עוד פסק בית המשפט המצרי העליון לענייני מנהל כי ההחלטה לייצא גז טבעי היא החלטה ריבונית של הממשלה, אך על ממשלת מצרים לעקוב באופן עקבי אחר מחירי יצוא הגז הטבעי וכמויות הייצוא של הגז, ולוודא כי הן תואמות את צורכי האנרגיה של המדינה בטרם תייצא את הגז.
 
במסגרת זו קבע בית המשפט כי על מצרים ליצור מנגנון שיגדיר את כמויות ייצוא הגז ומחירו על פי מחירי השוק העולמי, מבלי להתבסס על מחיר הנפט הגולמי כבסיס לתמחור.
 
מקורות מדיניים מסרו בתגובה כי ישראל היא שותפת סחר ותיקה למצרים בתחום האנרגיה. עסקת הגז מתקיימת כסדרה לטובת האינטרסים של שתי המדינות ולחיזוק הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות. כזכור, מצרים החלה לספק גז לישראל במאי 2008, בעקבות הסכם שחתמה עם ישראל בשנת 2005 לפיו מצרים תספק לישראל 1.7 מיליארד מ"ק לשנה במשך 20 שנה.
 
נזכיר כי בנובמבר 2008 קיבל בית המשפט המצרי לענייני מנהל בערכאה נמוכה את עתירת קבוצת אנשי אופוזיציה בראשות השגריר בדימוס אבראהים יוסרי אשר טענו כי יצוא הגז לישראל אינו חוקי והתקבל בהליך בלתי שקוף.
 
ממשלת מצרים הגישה ערעור על ההחלטה ובמקביל, התעלמה לאורך זמן זה מההחלטה להפסיק את היצוא.
 
החלטת בית המשפט התקבלה לאחר שמשרד הנפט המצרי הגיש לבית המשפט נתונים ותצהירים על יצוא הגז הטבעי לישראל, וביקש מבית המשפט להתעלם מהסערה התקשורתית שעורר העניין בציבוריות המצרית. משרד הנפט המצרי הדגיש כי ההסכם ליצוא הגז הטבעי הינו הסכם בין חברות פרטיות ואינו מצריך הליכי אישור בפרלמנט.
 
עם פרסום פסק הדין הפגינו כמה פעילים בתנועה נגד יצוא גז טבעי לישראל במחאה על ההחלטה ונשאו שלטים המגנים "אספקת אנרגיה לאויב מספר 1 של מצרים". ראש התנועה הנושאת את השם "לא לתבוסת הגז" הגדיר את החלטת בית המשפט המצרי "היסטורית", בכך שחשפה את הליקויים בקבלת ההחלטות במשרד הנפט המצרי והטילה עליו מגבלות בדבר השימוש במשאביה הטבעיים של מצרים.