מצרים: יום עיון בנושא ההשלכות הכלכליות והפוליטיות של ה- QIZ

המרכז הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים בקהיר בירת מצרים ערך לאחרונה יום עיון תחת הכותרת "ההשלכות הכלכליות והפוליטיות של הסכם ה- QIZ והפקת לקחים מהנסיון של ירדן". בכינוס השתתפו מומחים בתחום הכלכלה ממצרים ומירדן


00:00 ,08.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

המרכז הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים בקהיר בירת מצרים ערך לאחרונה יום עיון תחת הכותרת "ההשלכות הכלכליות והפוליטיות של הסכם ה- QIZ והפקת לקחים מהנסיון של ירדן".
 
עיתון האופוזיציה המצרי "אלוופד" המדווח על יום העיון יודע לספר כי בכינוס השתתפו מומחים בתחום הכלכלה ממצרים ומירדן. הצד המצרי הדגיש כי החתימה על ההסכם ליצור משותף באזורי תעשייה מועדפים בין מצרים ישראל וארה"ב נדחתה משך כשמונה שנים עקב ההתדרדרות ביחסים בין ישראל והפלסטינים.
 
לטענת הצד המצרי הרעיון להקמת אזורים מסוג זה אושר בקונגרס האמריקאני עוד בשנת 1996 ומטרתו בראש ובראשונה לתמוך בתהליך השלום באזור.
 
ד"ר מוחמד אלחלאיקה לשעבר סגן ראש ממשלת ירדן ושר המסחר והתעשייה הדגיש כי על מצרים לפתח את תשתית התעשייה בעיקר בתחום הטכסטיל וההלבשה וציין כי ההסכם שנחתם בין ירדן וארצות הברית היה המפתח לחתימה על הסכם סחר חופשי בין שתי המדינות. הבכיר הירדני מתח ביקורת על הצד המצרי על כך שלא תיאם עם הצד הירדני לפני החתימה על ההסכם מצידו, לא ברמה הרשמית ולא ברמה של אנשי עסקים פרטיים.
 
ד"ר איבראהים סייף מרצה לכלכלה באוניברסיטה הירדנית הצביע על העובדה כי ההסכם השפיע בצורה חיובית על היקף היצוא הירדני והביא להגדלת מרכיב מוצרי הצריכה בתוצר המקומי הירדני ובנוסף לכך הביא לעידוד השקעות חדשות ופתיחת שווקים חדשים בפני המוצרים הירדניים. מוניר פח'רי עבדאלנור חבר הפרלמנט המצרי מטעם מפלגת "אלוופד" האופוזיציונית הדגיש כי לאור ההתפתחויות בשוק העולמי הייתה מצרים חייבת לחתום על ההסכם כדי לשמור על האינטרס הלאומי שלה.
 
מוחמד קאסם, חבר התאחדות התעשיינים המצרית, סבר כי ההסכם מהווה צעד אחד בלבד המחייב נקיטת צעדים נוספים מצד בעלי העניין בתחום התעשייה וההשקעות.
 
ד"ר מוחמד מנסור, דיקן הפקולטה למסחר ומרצה לכלכלה באוניברסיטת אסיוט במצרים, הדגיש כי יש לערוך מחקרים מדעיים באשר להסכם ואילו השגריר גמאל ביומי מזכ"ל איחוד המשקיעים הערבים הביע את הערכתו לפיה אופי העימות עם ישראל השתנה לאתגר בתחום התעשייה הסחר הקידמה והפיתוח הטכנולוגי.
 
ד"ר מוחמד כמאל ראש המרכז למחקרים אמריקניים בפקולטה לכלכלה ומדעי המדינה באוניברסיטת קהיר הדגיש כי להערכתו ההסכם חושף את העובדה שיחסי מצרים ישראל וארצות הברית חרגו מהמסגרת התרבותית למצב בו ישראל מהווה צד בהסכמים באופן ישיר או עקיף.