מצרים – ארה"ב: מגעים להשגת הסכם סחר חופשי

שר התעשייה וסחר חוץ המצרי, רשיד מוחמד רשיד, הציג בפני בני שיחו בממשל האמריקני את הצעדים הכלכליים שנקטה ממשלת מצרים, במסגרת תכנית הרפורמה הכוללת במשק המצרי ובמיוחד פעולות להרחבת השתלבות הכלכלה המצרית בכלכלה העולמית, עידוד השקעות חוץ, הסרת מגבלות סחר, יישום


00:00 ,25.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בוושינגטון הסתיימו השבוע שיחות בהשתתפות בכירים במגזרי הכלכלה והסחר בארה"ב ומצרים במטרה להאיץ את המשא ומתן להשגת הסכם סחר חופשי בין שתי המדינות. שר התעשייה וסחר חוץ המצרי, רשיד מוחמד רשיד, הציג בפני בני שיחו בממשל האמריקני את הצעדים הכלכליים שנקטה ממשלת מצרים, במסגרת תכנית הרפורמה הכוללת במשק המצרי ובמיוחד פעולות להרחבת השתלבות הכלכלה המצרית בכלכלה העולמית, עידוד השקעות חוץ, הסרת מגבלות סחר, יישום תקנים בין לאומיים בתחום המכס והמסים ובכלל זה צעדים שנקטה ממשלת מצרים לאחרונה שמטרתם לפשט את הליכי המכס ולהקל אותם בצד הפחתת תעריפי המכס.

כמו כן הציג השר המצרי שהוא מהנדס במקצועו ואיש עסקים בעברו את חוקי המס החדשים שנתקבלו בקהיר לאחרונה ואת התכניות לפיתוח מנגנון הבנקאות. בתום שיחותיו הכריז השר המצרי הידוע בקשריו העסקיים הטובים בארה"ב כי הוחלט לפתוח במשא ומתן במהלך השנה הבאה במטרה לנסח הסכם מסגרת להסכם סחר והשקעות בין שתי המדינות. יצוין שוושינגטון דורשת מקהיר כתנאי לחתימה על הסכם סחר חופשי לבצע רפורמות כלכליות רחבות היקף.

הודעת השר המצרי נתנה את האות לפתיחתו של פולמוס רחב היקף בין מומחי כלכלה במצרים ובעולם הערבי בדבר נחיצותו של הסכם מסוג זה לאור הניסיון שצברו מדינות מתפתחות אחרות שחתמו על הסכמי סחר חופשי עם ארה"ב.

כלכלנים במצרים חוששים שהדרישות הנוקשות שמציבה וושינגטון לרפורמות בכלכלה במצרית אינן ישימות לאור הקשיים מהם סובל המשק המצרי ובראשם הריכוזיות הרבה המאפיינת אותו ומוסיפים כי ממילא הסכמי סחר חופשי נועדו לשפר את הרווחים של המדינות העשירות על חשבון המדינות המתפתחות.

בויכוח לא נפקד מקומה של ישראל שכן ארגונים רבים במצרים הביעו את התנגדותם הנחרצת להקמת אזורי סחר חופשי עם ארה"ב במצרים, דוגמת אלה שהוקמו בירדן וזאת מחשש כניסת חברות מישראל לפעילות כלכלית באזורים אלה, תחת אצטלא אמריקנית. לעומת זאת תעשיינים מצרים חוששים כי המשך ההיסוס שמגלה ממשלת מצרים בחתימה על הסכם סחר חופשי עם ארה"ב, דוגמת ההסכם שנחתם בין ארה"ב וירדן, יפגע קשות בהיקף היצוא המצרי לארה"ב.

אחד התחומים המרכזיים עליהם דנו בשיחות הכלכליות בין מצרים וארה"ב הוא סחר האריגים וההלבשה בין שתי המדינות, לקראת ביצוע ההחלטה לבטל את המכסות הבין לאומיות בתחום זה הצפויה בינואר 2005. במועד זה יתבטל ההסכם הבין לאומי לסחר באריגים והלבשה המבטיח למצרים מכסה קבועה של אחוז אחד מכלל יבוא האריגים בארצות הברית.

תעשיית האריגים המצרית מהווה רבע מהיצוא המצרי ככלל ומעסיקה כמיליון פועלים. בשנת 2003 הגיע היקף יצוא האריגים וההלבשה ממצרים לארה"ב ל- 460 מיליון דולר ושנת 2004 הגיע היקף יצוא האריגים המצרי לארה"ב ל- 1.1 מיליארד דולר. היקף היצוא המצרי לארה"ב בשנת 2004 הגיע ל- 5.9 מיליארד דולר למול יבוא בסך של 11.1 מיליארד דולר. היקף ההשקעות של ארה"ב במצרים מוערך ב- 3 מיליארד דולר, המהווים כשליש מסך ההשקעות האמריקאיות במזה"ת, כאשר שני שליש מהם מופנה למגזר הנפט והשאר לשירותים.

בתוך כך קיימו בכירים בתחום הכלכלה מעומאן ואיחוד הנסיכויות, שיחות במטרה לקדם הקמת אזור סחר חופשי בין שתי המדינות וארה"ב. הממשל בוושינגטון רואה בחיוב הקמת אזורי סחר חופשי עם מדינות באזור וזאת כצעד ראשון ליישם את החזון להקמת אזור סחר חופשי כולל במזה"ת עד שנת 2013. היקף הסחר בין שתי המדינות לארה"ב מגיע לכדי 5.6 מיליארד דולר בשנה, כמחצית מסכום זה יצוא אמריקני הכולל ציוד צבאי כלי רכב ועוד.

הסכם סחר חופשי בין ארה"ב לאיחוד הנסיכויות ועומאן יצטרף לשלושה הסכמי סחר שחתמה ושינגטון עם מדינות ערביות ירדן, מרוקו ובחריין.