מועצות מנהלי איחוד הנמלים הערביים מתכנסת באלכסנדריה

סדר היום בכינוס כולל בחינת הגורמים המשפיעים על פיתוח נמלי הים הערביים ומציאת פתרונות לשיפור ביכולת הפעולה שלהם, בצד פיתוח והתמקצעות כוח האדם בנמלי הים הערביים. כמו ידונו מנהלי איחוד הנמלים בנושא שיפור הביטחון בתובלה הימית


00:00 ,05.11.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

סדר היום בכינוס כולל בחינת הגורמים המשפיעים על פיתוח נמלי הים הערביים ומציאת פתרונות לשיפור ביכולת הפעולה שלהם, בצד פיתוח והתמקצעות כוח האדם בנמלי הים הערביים. כמו ידונו מנהלי איחוד הנמלים בנושא שיפור הביטחון בתובלה הימית
 
העיר אלכסנדריה לחופו של הים התיכון מארחת את הכינוס ה-33 של מועצת המנהלים של איחוד הנמלים הערבים. על סדר היום של הכינוס שנפתח אמש על ידי ד"ר אחמד גווילי, מזכ"ל מועצת האיחוד הכלכלי הערבי, ושר התובלה המצרי, מחמד לוטפי מנצור, המלצות שהגישה ועדה מקצועית בתחום התובלה הימית בנושא שיפור הביטחון בתחום והקמת בסיס מידע משותף לכל הנמלים הערבים.
 
כן כולל סדר היום בחינת הגורמים המשפיעים על פיתוח נמלי הים הערביים ומציאת פתרונות לשיפור ביכולת הפעולה שלהם, בצד פיתוח והתמקצעות כוח האדם בנמלי הים הערביים.
 
שר התובלה הפלסטיני, זיאד ט'אט'א, קרא בפתח הדיונים למדינות ערב ולחברות אירופאיות להשקיע בבניית נמל מסחרי ברצועת עזה. השר הפלסטיני האשים את ישראל בהריסת התשתיות בנמל הקיים בעזה והעריך את הנזקים שנגרמו לפלסטינים מאז שנת 2000 עקב אי הפעלת הנמל ב-1.5 מיליארד דולר.
 
השר הפלסטיני הודיע חד משמעית כי לא יסכים להשתתפות חברות אמריקאיות בעבודות הפיתוח של הנמל בעזה. ט'אט'א הוסיף כי הרשות הפלסטינית מבקשת אף לפתח את נמל הדייגים בעזה הזקוק לדבריו לתקציב של 9 מיליון דולר לבניית שובר גלים ומעגן פנימי.
 
מזכ"ל מועצת האיחוד הכלכלי הערבי, ד"ר אחמד גווילי, אמר בדברי הפתיחה כי ההשקעות הבין ערביות הכפילו עצמן פי 6 בשלוש השנים האחרונות והגיעו עד כדי 36 מיליארד דולר, אולם הודה כי למרות הגידול הרב בהשקעות בין מדינות ערב לבין עצמן הרי שהן עדיין מעטות בהשוואה להיקף ההכנסות מנפט במדינות ערב המוערכות ב 350 מיליארד דולר, וממילא מהוות 10% בלבד מהיקף הסחר של מדינות ערב עם מדינות העולם.
 
גווילי, מצרי במוצאו, הדגיש כי תחומי התובלה, קווי הספנות, בניית ספינות ומסילות רכבת הם תחומים אותם מעודדת המועצה בראשותו להגדלת ההשקעות הערביות. גווילי הזכיר כי למרות הסכם ביטול המכסים עליו חתמו 17 מדינות ערביות, אשר נכנס לתוקפו בינואר 2005 בהתאם להסכם לסחר חופשי בין מדינות ערב, הרי שעדיין עומדים מכשולים רבים בפני הגברת היקף הסחר בין מדינות ערב לבין עצמן.