ירדן: תוכנית להקמת נמל יבשתי בדרום הממלכה

הנהלת רשות הרכבות באזור עקבה בדרום ירדן הודיעה כי השלימה את התסקירים הדרושים לתוכנית הקמת נמל יבשתי בעיר מעאן בדרום ירדן. הנמל אמור על פי התוכנית לשמש להעברת מכולות מנמל עקבה ואליו באמצעות רכבות וזאת במטרה להקל על הלחץ במסופי המכולות בנמל עקבה


00:00 ,05.07.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הנהלת רשות הרכבות באזור עקבה בדרום ירדן הודיעה כי השלימה את התסקירים הדרושים לתוכנית הקמת נמל יבשתי בעיר מעאן בדרום ירדן. הנמל אמור על פי התוכנית לשמש להעברת מכולות מנמל עקבה ואליו באמצעות רכבות וזאת במטרה להקל על הלחץ במסופי המכולות בנמל עקבה.
 
העיתון "אלשרק אלאווסט" מדווח כי התסקיר הוכן בשיתוף האיחוד הבינלאומי למסילות ברזל והומלץ למצא שותף אסטרטגי מתאים אשר יתן את המטריה המימונית והביצועית לפרוייקט.
 
מנכ"ל רשות הרכבות של אזור עקבה המהנדס חוסין כרישאן מסר כי פרוייקט הנמל היבשתי בעיר מעאן ישמש בסיס להמכלת מכולות וריקונן וזאת על מנת להקל על עומס העבודה בטיפול במכולות בנמל עקבה עקב העלייה התלולה בתנועת המכולות בנמל בדרום ירדן.
 
לדבריו הקמת הנמל היבשתי תאפשר לבעלי משאיות בעתיד להעביר מכולות מהנמל ואליו במקום להעמיס ולרוקן מכולות במסוף המכולות בנמל עקבה דבר שימנע תופעות של הצטברות מכולות בנמל.
 
התסקיר מציע שתי אופציות להעברת מכולות אל הנמל היבשתי בעיר מעאן. הראשונה, העברת המכולות באמצעות הרכבת שתפעיל שתי נסיעות בכל יום בשנה הראשונה וצפויה להעביר 200,000 מכולות בשנה בעלות של 85 מליון דולר. האופציה השניה היא העברת המכולות ברכבת תוך התחייבות ל 400,000 מכולות בשנה באמצעות 8 רכבות ביום. עלות חלופה זו כ 158 מליון דולר.
 
סקר ההיתכנות הכלכלית של הקמת הנמל היבשתי צופה הכנסה של 13% עד 15%.
 
לפי התסקירים ההשקעות הדרושות לפרוייקט כוללות רכישת קרונות רכבת ומשאיות להעברת מכולות, מנופים, הקמת מחסני ערובה, חיבור מסילת הרכבת בין העיר מעאן ונמל עקבה. בירדן אף מצפים כי הפרוייקט יסייע בהעברת הפוספטים המיועדים ליצוא מים המלח לנמל עקבה.