ירדן: פרויקט הרכבת הקלה רבת עמון – זרקא יוצא לדרך

היקף הפרויקט יעמוד על 200 מיליון דינר ירדני לערך והשלמתו צפויה בשנת 2009. מסילת הרכבת הקלה בין רבת עמון לעיר זרקא מצפון מזרח לבירה הירדנית תשתרע על פני 29 קילומטר


00:00 ,23.09.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

היקף הפרויקט יעמוד על 200 מיליון דינר ירדני לערך והשלמתו צפויה בשנת 2009. מסילת הרכבת הקלה בין רבת עמון לעיר זרקא מצפון מזרח לבירה הירדנית תשתרע על פני 29 קילומטר
 
לאחר דיונים מרתוניים וקשיי מימון של הרגע האחרון חתמה ממשלת ירדן על ההסכם בראשי תיבות עם הקבוצה מפקיסטן, סין, ארה"ב וירדן אשר זכתה במכרז להקמת רכבת קלה בין הבירה רבת עמון לעיר זרקא מצפון מזרח לה. על פי ההסכם יחלו העבודות בפועל בתוך 134 יום.

החתימה על ההסכם הסופי התבצעה לאחר שממשלת ירדן אישרה הקמת חברה בעירבון מוגבל לצורך הפרויקט וכן אישרה מתן תמריצים לסלילת הרכבת הקלה בין רבת עמון לזרקא על פי החוק לעידוד השקעות.
 
שר התחבורה הירדני, סעוד נסיראת, העריך כי היקף הפרויקט יעמוד על 200 מיליון דינר ירדני לערך. 
 
במסגרת הפרויקט הבטיחה ממשלת ירדן ערבויות של 60 מיליון דינר ואף התחייבה להגביל את מספר האוטובוסים המסיעים נוסעים בין רבת עמון וזרקא ולהעניק לפרויקט פטור מלא ממס למשך עשר שנים.

מסילת הרכבת הקלה בין רבת עמון לעיר זרקא מצפון מזרח לבירה הירדנית תשתרע על פני 29 קילומטר והיא צפויה להקטין את תנועת כלי הרכב בין הבירה רבת עמון לעיר זרקא כאשר שתי הערים מאכלסות 50% מכלל תושבי ירדן. מספר הנוסעים הצפוי ביום מוערך ב-100 עד 150 אלף איש. הרכבת תנוע על מסילת ברזל ברוחב 1,435 מילימטר, בין מרכז רע'דאן ברבת עמון והעיר זרקא.

בשלב הראשון תכלול הרכבת 36 קרונות והיא תנוע במהירות של 90 קילומטר בשעה. לאורך מסלול הרכבת יוקם מחסום בטון על מנת למנוע התקרבות הולכי רגל מכיוון שתוואי הרכבת עובר באזורים מיושבים. הרכבת החדשה תגמא את המרחק בין שתי הערים ב-36.5 דקות וצפויות להתקיים 78 נסיעות ביום בתדירות של 10 דקות בשעות העומס.

הקבוצה אשר זכתה במכרז מורכבת מהחברה לפיתוח תשתיות IDC מירדן, חברת סעדאללה ח'אן מפקיסטאן, חברת הייקרבקס מארה"ב, וחברת CETC מסין בשיטת BOT למשך 30 שנה. השלמת הפרויקט צפויה בשנת 2009.