ירדן: המשך צעדי ההפרטה בתחום התעופה האזרחית

לאחרונה נכנס לתוקפו החוק להקמת רשות ציבורית לתעופה אזרחית לפיו תהפוך רשות התעופה האזרחית מרשות ממשלתית לרשות ציבורית והיא תקבל את האחריות על הסדר תחום התעופה האזרחית בממלכה


00:00 ,13.08.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחרונה נכנס לתוקפו החוק להקמת רשות ציבורית לתעופה אזרחית לפיו תהפוך רשות התעופה האזרחית מרשות ממשלתית לרשות ציבורית והיא תקבל את האחריות על הסדר תחום התעופה האזרחית בממלכה

ירדן ממשיכה בצעדי הרפורמה בתחום התעופה. לאחר יישום תקנון "שמים פתוחים" בתחילת שנת 2007, והחלטת ממשלת ירדן בתחילת החודש להמשיך בצעדים להפרטת חברת התעופה המלכותיתRoyal Jordanian ולמכור 74% מהבעלות הממשלתית על החברה, נכנס לתוקפו החוק להקמת רשות ציבורית לתעופה אזרחית.

ראש רשות התעופה האזרחית של ירדן, סלימאן עבידאת, הודיע כי על פי חוק התעופה האזרחית החדש, תהפוך רשות התעופה האזרחית מרשות ממשלתית לרשות ציבורית. עבידאת הוסיף כי החוק החדש העניק לרשות התעופה החדשה עצמאות פיננסית ומנהלית מלאה והפך אותה לישות עצמאית תוך שהוא מבצע הפרדה בין הסדר ופיקוח על תחום התעופה ובין תפעולו.

סעיף 6 של חוק רשות התעופה החדש, אשר אושר בכל האינסטנציות הפרלמנטריות והממשלתיות קובע כי "יותר לרשות להיות בעלים של נכסים כספיים ונכסי דלא ניידי הדרושים להשגת מטרותיה וביכולתה לפעול להשגת הסכמים עם זולתה וכן לפעול כישות חוקית".
 
הרשות החדשה תקבל את האחריות על הסדר תחום התעופה האזרחית בממלכת ירדן, בכלל זה הסדר בטיחות הטיסות ואבטחתן, ארגון כלכלי וסביבתי וכן תהיה אחראית על הגעה להסכמים עם משקיעים, מתן רשיונות וביצוע מדיניות משרד התחבורה, חתימה על הסכמים בינלאומיים בתחום התעופה האזרחית והתאמת המצב בירדן לדרישות הבינלאומיות.

סעיף 8 לחוק החדש קובע כי הרשות החדשה תמשיך להפעיל באופן זמני את תשתיות התעופה האזרחית בממלכה, אשר נוהלו עד כה על ידי הרשות הממשלתית וזאת עד להשגת הסכמים למתן רשיונות למשקיעים לקבלת בעלות או זיכיונות הפעלה של תשתיות אלה. החוק החדש מתיר להקים "חברה ירדנית לניהול שדות תעופה" אשר תחזיק בבעלות שדות התעופה בירדן ותפעיל את חלקם.

נזכיר כי שדה התעופה על שם המלכה עליאא בג'יזה ליד רבת עמון, הופרט והוא מנוהל כיום על ידי "חברת שדות התעופה של פריז", אשר זכתה במכרז להרחבת השדה וניהולו. במקביל מנוהל שדה התעופה על שם המלך חוסיין בעקבה על ידי "חברת נמלי התעופה של עקבה".