טרמינל 3 – צעד להשתלבות באזור

שדות תעופה, בכלל זה אלה במזרח התיכון (בעיקר במדינות המפרץ) מתבלטים כיעדי קניות כשלעצמם. היקף המכירות העולמי בחנויות Duty Free Outlet הגיע בשנת 2003 לכ – 20.5 מיליארד דולר כאשר היקף המכירות לשנת 2004 צפוי לעלות אף יותר עקב העלייה המתמדת הנרשמת בהיקפי התייר


00:00 ,01.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
כמעט הכל כבר נכתב על השלמתו של פרויקט נתב"ג 2000 ופתיחתו לתנועת הנוסעים של טרמינל 3 בשדה התעופה בן גוריון. מזה שנים מצפה ישראל לבנייתו של בית נתיבות מודרני, רחב ידיים שייתן מענה לאתגרים שמציבה המאה ה – 21 בתחום התיירות. בפרויקט החדש לא נפקד מקומם של מרכזי הקניות הרגילים ואלה הפטורים ממכס.

שדות תעופה, בכלל זה אלה במזרח התיכון (בעיקר במדינות המפרץ) מתבלטים כיעדי קניות כשלעצמם. היקף המכירות העולמי בחנויות Duty Free Outlet הגיע בשנת 2003 לכ – 20.5 מיליארד דולר כאשר היקף המכירות לשנת 2004 צפוי לעלות אף יותר עקב העלייה המתמדת הנרשמת בהיקפי התיירות העולמית.

האנליסטים המתמחים בתעשיית הסחר בתיירות מעריכים שמחזור המכירות אף יחזור לרמות שאפיינו אותו לפני הפיגועים בארצות הברית ב – 11 בספטמבר 2001. בנתונים שפרסם מכון המחקר הכלכלי השוודי " ג'נריישן", היקפי המכירות בחנויות הממוקמות בשדות תעופה בעולם תופסים למעלה ממחצית מסך כל שוק המכירות לתיירים במחירים הפטורים ממכס. חנויות בתחנות גבול ומעברים בין לאומיים מחזיקים 32% מהשוק, מעבורות ושייט באוניות פאר 10.6% ומכירות דיוטי פרי על סיפון המטוס 7.1%.

היקף המכירות בשוק הפטור ממכס במזרח התיכון מוערך ב –889.5 מיליארד דולר. חלוקת השוק על פי קטגוריות אינה מפתיעה. 44.9% מהמוצרים הנמכרים הם סחורה למותרות, 22.2% בשמים ותמרוקים, 12.6% יין ומשקאות חריפים, 11% מוצרי טבק וסיגריות, 9.2% דברי מתיקה ומזון גורמה.

נציגי הקמעונאים הגדולים בעולם מתייחסים לגידול במכירות בשוק הדיוטי פרי במזרח התיכון בעניין גודל והולך והדבר מתבטא ביריד מיוחד שמארחת נסיכות דובאי במרכז הסחר העולמי שלה בחודש נובמבר. מנתונים שפורסמו לקראת היריד עולה ששוק המכירות לתיירים במזרח התיכון מתפתח בהדרגה בזכות הצמיחה הממוצעת שנרשמה בתנועת התיירות הבין לאומית. בתקופה שבין יולי 2003 עד יולי 2004 רשמה התיירות במזרח התיכון עלייה של 16.2% לעומת עלייה ממוצעת בהיקף התיירות העולמית של 10.2%. מספרים אלה משקפים גם עלייה מרשימה במכירות בחנויות הדיוטי פרי. במחצית הראשונה של שנת 2004 רשמו חנויות הדיוטי פרי בדובאי עלייה במכירות של 43% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2003. גם בכווית, בחריין, עומאן ומצרים נרשמה עלייה בולטת בהיקף המכירות אולם בראש הטבלה עומדת ירדן עם עלייה של 77% בהיקף המכירות בדיוטי פרי. עלייה מטאורית זו מיוחסת לפתיחתה של חנות ענקית פטורה ממכס בגודל של 700 מ"ר במעבר הגבול ג'בר הגובל בסעודיה השכנה. חנות זו בלבד רשמה בשבעת החודשים הראשונים של השנה מכירות בהיקף של 850 אלף דולר.

העלייה במכירות בחנויות הפטורות ממכס בשדות התעופה במפרץ מיוחסת להגדלת מרחב התצוגה שהביא להגדלת ההוצאה לראש ובנוסף הרחבת מספר המוצרים המוצגים בחנויות. קפיצה נרשמה במכירות בתחום המזון, סיגריות ובשמים בהיקף של עשרות אחוזים לעומת שנת 2003.

דומה שהנתונים אודות חנויות הענק החדשות שנפתחו בטרמינל החדש בנתב"ג משלבים את פרויקט טרמינל 3 היטב במפת חנויות המגה הפטורות ממכס בשדות התעופה ומעברי הגבול במדינות השכנות במזרח התיכון.