חשש במצרים מהידיעות על התקדמות בפרוייקט כריית תעלת Red-Dead

מקור בכיר ברשות תעלת סואץ הטיל ספק בתועלת הכלכלית של פרויקט כריית התעלה בין ים סוף לים המלח. במצרים חוששים כי מדובר בנתיב ספנות חדש אשר יתחרה בתעלת סואץ


00:00 ,14.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מקור בכיר ברשות תעלת סואץ הטיל ספק בתועלת הכלכלית של פרויקט כריית התעלה בין ים סוף לים המלח. במצרים חוששים כי מדובר בנתיב ספנות חדש אשר יתחרה בתעלת סואץ
 
הידיעות על הסכמה ירדנית, ישראלית ופלסטינית לביצוע סקרי הייתכנות לביצוע הפרויקט במימון הבנק העולמי העלו מחדש את הביקורת במצרים על הפרויקט בעיקר בשל החשש כי מדובר בנתיב ספנות חדש אשר יפגע בהכנסותיה של תעלת סואץ.

מקור בכיר ברשות תעלת סואץ הטיל ספק בתועלת הכלכלית של פרויקט כריית התעלה בין ים סוף לים המלח ואמר לעיתון האופוזיציה המצרי "אלוופד" כי עלויות כריית התעלה יגיעו ל-1.5 מיליארד דולר וכי הרווח הכלכלי מכרייתה לא יכסה את ההוצאות, אם הכוונה לכרות תעלה מתחרה לתעלת סואץ.

הפרויקט נתפס במצרים כתוכנית ישראלית גרידא המקודמת על ידי ישראל במסגרת כוונתה להרחיב את שיתוף הפעולה האזורי בפרויקטים המקדמים את האינטרסים שלה ללא התחשבות במדינות האזור. המקור המצרי הבהיר כי ממשלת ישראל תיאלץ להטיל דמי מעבר גבוהים על הספינות שיעברו בתעלה המתוכננת על מנת לכסות את הוצאות הפרוייקט באופן שלא יאפשר לה להתחרות בתעלת סואץ.

המקור המצרי הוסיף כי מומחים בתחום התובלה הימית הבהירו כי אחוז המלח הגבוה בים המלח לא יאפשר מעבר ספינות ויגרום לחלודה בגוף הספינות ויקצר את חייהן בנוסף לעובדה שעומקו של ים המלח אינו מתאים לספנות.

הגנרל אחמד פאדל ראש רשות תעלת סואץ התייחס בעבר לכריית התעלה ודרש כי מצרים תשותף במיזם או לפחות תקבל מידע מפורט על התוכניות מכיוון שיש לו לדבריו השלכות על מפרץ עקבה. כמו כן הזהיר פאדל כי כריית תעלה שתחבר בין ים סוף לים המלח עלולה לגרום לאסון אקולוגי במפרץ עקבה, וכן להביא לשינויים גיאולוגיים באזור השבר הסורי אפריקאי הרגיש ממילא.