חשש במצרים מאישור התוכניות להרחבת תעלת פנמה

מרשות תעלת סואץ נמסר בתגובה כי מצרים מתכוונת להוזיל את דמי המעבר בתעלה ולהעניק הנחות מיוחדות למעבר חופשי ומהיר


00:00 ,24.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מרשות תעלת סואץ נמסר בתגובה כי מצרים מתכוונת להוזיל את דמי המעבר בתעלה ולהעניק הנחות מיוחדות למעבר חופשי ומהיר
 
בתגובה על אישור התוכניות להרחבת תעלת פנמה, אמר ג'לאל אלדיב, יועץ יו"ר רשות תעלת סואץ, כי מטרתה של הרחבת תעלת פנמה לקחת מתעלת סואץ נתח ממעבר אוניות המכולה שיעדן הוא מערב יבשת אמריקה ומזרחה, דבר שתהיה לו השפעה ישירה על מספר המכולות שיעברו בתעלה המצרית.
 
כידוע, בתחילת השבוע הצביעו אזרחי פנמה במשאל עם ברוב קולות לאישור התוכניות להרחבת תעלת פנמה, מה שיאפשר מעבר אוניות ענק בגודל של עד 12 אלף מכולות. העלות הכוללת של הפרוייקט היא 5.25 מיליארד דולר. תעלת פנמה נבנתה בשנת 1912, אורכה 80 קילומטר והיא מקשרת בין האוקיאנוסים השקט והאטלנטי. בתעלת פנמה עוברות בממוצע 40 אוניות ביום והיא תופסת 5% מהיקף תנועת הספנות העולמית.
 
הדובר המצרי הדגיש כי לתעלת סואץ יש יכולת להתמודד מול תעלת פנמה באמצעות הגדלת מרחב התמרון בשימוש ב"נשק דמי המעבר", כהגדרתו, ולהפוך את המעבר בתעלת סואץ לזול יותר לעומת דמי המעבר הנגבים במעברים בינלאומיים אחרים.
 
רשות תעלת סואץ מכינה תוכנית להתמודד עם המתחרה החדשה מפנמה שתכלול בין היתר מתן הנחות מיוחדות בדמי מעבר לאוניות מכולה שיעדן יבשת אמריקה.
 
גלאל אלדיב הצהיר כי לתעלת סואץ יכולת לקלוט 99% מתנועת צי אוניות הסוחר העולמי עד גודל של 15 אלף מכולות המהוות את מקור ההכנסה המרכזי של תעלת סואץ. "נעניק הנחות מיוחדות למעבר חופשי מהיר על מנת להתמודד עם תעלת פנמה שבה לא ניתן לעבור אלא בשיטה של קביעת תור מראש".
 
בשנת 2005 עברו בתעלת סואץ 6,577 אוניות שנשאו מטען כולל של 321 מיליון טון. אוניות המכולה היוו 47.8% מכלל הספינות שעברו בתעלה בתקופה זו.