חנוכת נמל המטענים החדש בפורט סעיד

נשיא מצרים חוסני מובארכ חנך בסוף השבוע את השלב הראשון בפרויקט הקמתו של נמל חדש ממזרח לעיר פורט סעיד, נמל המיועד לקליטת אניות מטען. העבודות לבניית הנמל החדש החלו כבר לפני כארבע שנים במסגרת תכנית שאפתנית ופרויקט לאומי שהתוותה ממשלת הרפובליקה הערבית של מצרים


00:00 ,05.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נשיא מצרים חוסני מובארכ חנך בסוף השבוע את השלב הראשון בפרויקט הקמתו של נמל חדש ממזרח לעיר פורט סעיד, נמל המיועד לקליטת אניות מטען. העבודות לבניית הנמל החדש החלו כבר לפני כארבע שנים במסגרת תכנית שאפתנית ופרויקט לאומי שהתוותה ממשלת הרפובליקה הערבית של מצרים לפיתוח מזרח העיר פורט סעיד והחוף הצפוני של חצי האי סיני. בנוסף לנמל הענק כולל הפרויקט אזור מחסנים רחב ידיים ואזור תעשייה.

מטרת הפרויקט להפוך את אזור מזרח העיר פורט סעיד וצפון חצי האי סיני שלאורך חוף הים התיכון, למרכז בינלאומי למעבר סחורות, שטעון, אחסנה והפצה תוך שאיפה למשוך חלק ניכר ממכולות השטעון המיועדות לנמלים ברי התחרות במזרח התיכון. הקמת הפרויקט שעלותו מוערכת בכ – 300 מיליון דולר מורכבת מארבעה צירים עיקריים:

- ניקוי קרקעית הים והכשרתה לקליטת אניות מטען והקמתו של שובר גלים – עלות של 220 מיליון דולר.

- הקמת רציף ימי באורך קילומטר ומאתיים מטר בעומק ששה עשר וחצי מטר בעל יכולת לקלוט עד 12 אלף מכולות – עלות של 68 מיליון דולר.

- הקמת תשתיות בסביבת הנמל בעלות של כעשרה מיליון דולר.

- הקמת תחנה לטיפול במכולות בשטח של 600 אלף מ"ר – עלות של כששה מיליון דולר. סכום זה נתקבל מצד משקיע זר שקיבל על עצמו לבנות התחנה בשיטת BOT.

השלב הראשון של העבודות, שהושלם כעת, כולל הקמת שוברי גלים בשתי גדות התעלה החיצונית המובילה לנמל פורט סעיד הרחבתה והעמקתה. כמו כן, נחנך מזח באורך 1.2 ק"מ המהווה עשירית מאורך המזח הכולל המתוכנן. חברה בניהול משותף מצרי ובנ"ל קיבלה האחריות על תפעול המכולות ומסוף קליטת המכולות בנמל צויד במנופי ענק מסוגים שונים.

מושל העיר פורט סעיד ד"ר מוסטפא כאמל מסר שבשלב הראשון יפעל הנמל החדש ביכולת קליטה של 1.2 מיליון מכולות לשנה וכי פתיחת הנמל והפרויקטים שמסביבו תביא ליצירת שבעת אלפים מקומות עבודה באזור פורט סעיד רבתי. הפעלת הרציף הראשון לקליטת מטענים בנמל החדש אמורה לכסות את ההשקעה תוך 8 שנים. שלטונות מצרים מעריכים שההכנסות העתידיות מהנמל החדש בשלושים השנים הבאות יגיעו לסך כולל של 821 מיליון דולר מתוכם 110 מיליון מסים עבור קליטת מכולות ומטענים, 500 מיליון מסי נמל בנוסף לרווחים אחרים בלתי ישירים עקב פתיחת הנמל החדש ובכלל זה מסים בגין הצבת משקלות למשאיות, דמי זיכיונות לחברות ספנות והשכרת מבנים.

בד בבד עם פתיחת הנמל החדש, הודיע שר התחבורה המצרי שמשרדו החל לבצע תכנית לשיפוץ נמל פורט סעיד הישן וזאת על מנת לשפר את יכולתו לקלוט סחורות ולהתאימה לעלייה בתנועת אניות הסחר באזור. התכנית כוללת שיפוץ רציף העגינה והקליטה המסוגל לקלוט סחורות בהיקף של שבעה מיליון ו – 310 אלף טון בשנה. כמו כן הוקם רציף למטרות מגוונות שגודלו 350 מטר והוצב בו מנוף ענק בעל יכולת לשאת עד 70 טון כאשר אורך הזרוע שלו מגיעה לחמישים וחמישה מטר ובעל יכולת לשאת שתי מכולות בעת ובעונה אחת. כמו כן הורחב שטח קליטת המכולות ל – 168 אלף מ"ר והורחבו שטחי האחסנה. בנוסף לכך הותקנה תאורה כדי לאפשר עבודה בשעות הלילה, שופרו סידורי האבטחה והוצבו שערים אלקטרוניים בכניסה לנמל. כן הוקם מגדל תקשורת ומגדל פיקוח על תנועת האוניות אל הנמל וממנו.