ויכוח בין הרשויות במצרים בדבר האחריות לבדיקת משלוחים במעברי הגבול

זאת בעקבות חשיפת מטען הרעפים בניצנה אתמול. רשות המעברים והמכס של מצרים והרשות המצרית לאנרגיה אטומית מחכות לאישור חוק חדש בנושא הגרעין


00:00 ,16.06.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

זאת בעקבות חשיפת מטען הרעפים בניצנה אתמול. רשות המעברים והמכס של מצרים והרשות המצרית לאנרגיה אטומית מחכות לאישור חוק חדש בנושא הגרעין
 
תפיסת משלוח הרעפים במעבר ניצנה בטענה של הימצאות קרינה גרמה לויכוח בין הרשויות במצרים בדבר האחריות לגילוי חומרים הגורמים לקרינה במעברי הגבול במדינה. הרשות המצרית לאנרגיה אטומית הודיעה כי אין זה באחריותה או מתפקידה לבדוק משלוחים במעברי הגבול במצרים - דהיינו בנמלים, נמלי התעופה ובמעברים היבשתיים הנמצאים באחריות רשות המעברים והמכס של מצרים.
 
בתגובה לדיווחים שפורסמו בתקשורת המצרית בדבר עצירת משלוח רעפים מישראל במעבר ניצנה בשל רמת קרינה גבוהה, מסרו מקורות ברשות האנרגיה האטומית של מצרים לעיתון הממסדי "אלאהראם" כי סוג הקרינה עליו דובר הינו סוג הניתן לגילוי בקלות יתרה באמצעות המשקפים הנמצאים בנקודות הגבול של מצרים ואינו מצריך את התערבותה של הרשות. המקורות המצרים הוסיפו עוד שבמקרים של גילוי רמות קרינה חריגות, בידי הרשויות המוסמכות במעברי הגבול של מצרים לאסור את הכנסת המטען לשטחה של מצרים ובמקרים מיוחדים ודחופים בידם לזמן את מומחי הרשות לאנרגיה אטומית לנקיטת הצעדים הדרושים וקביעת היקף הסכנה הנשקפת מהמטען ואישור כניסתו או שליחתו בחזרה לארץ המקור.
 
ראש הרשות המצרית לאנרגיה אטומית, ד"ר עלי אסלאם, הדגיש כי המצב הנוכחי אינו מתיר למומחי הרשות לבצע כל פעילות או לקבל כל אחריות על בדיקות ופיקוח במעברי הגבול והדבר נמצא באחריותה של הרשות המפקחת על היבוא, היצוא, המכס והמעברים והוצבו לשם כך משקפים מיוחדים לבדיקת כל סוגי החומרים. לדבריו החוק המצרי החדש בנושאי גרעין, הנמצא בימים אלה בהכנה בפרלמנט לפני חקיקה, יקבע באופן ברור את המסגרת הכוללת לטיפול בחומרים הגורמים לקרינה וכן את הסמכויות לכך, בניגוד למצב הקיים.
 
ראש מחלקת הפיקוח ברשות המצרית לאנרגיה אטומית, ד"ר עבדאלראזק חוסיין, מסר כי הסיבה לאי הכנסת משלוח הרעפים היא הימצאותו של חומר בשם סיליקט זירקוניום- אבקה לבנה המשמשת תוסף לחומרי בנייה על מנת לתת גוון מבריק וכי על פי הנחיות הרשות הוקטן היקף התכולה של חומרים טבעיים גורמי קרינה ל-10% בלבד מהמוצר, על מנת שלא לפגוע באיכות הסביבה.