השוק המשותף במדינות המפרץ יוצא לדרך

מטרת השוק המשותף החדש היא ליצור שוק מאוחד אשר יגביר את יכולת הביצוע של הכלכלות במדינות ערב הסעודית, קטאר, עומן, בחריין, איחוד הנסיכויות הערביות וכווית


00:00 ,01.01.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

מטרת השוק המשותף החדש היא ליצור שוק מאוחד אשר יגביר את יכולת הביצוע של הכלכלות במדינות ערב הסעודית, קטאר, עומן, בחריין, איחוד הנסיכויות הערביות וכווית
 
החל מהיום, 1 בינואר 2008, נכנס לתוקף ההסכם בין שש המדינות החברות במועצת שיתוף הפעולה של המפרץ להקמת שוק מפרצי משותף ביניהן.
 
ההחלטה לפתוח שוק משותף בין שש המדינות במפרץ בהן ערב הסעודית, קטאר, עומן, בחריין, איחוד הנסיכויות הערביות וכווית, התקבלה עוד בשנת 2002, ובמשך חמש השנים האחרונות התקיימו ההכנות וההיערכות להקמת השוק המשותף.
 
השוק המשותף צפוי להרחיב את היקף השותפות בין אזרחי מדינות המפרץ בכל הקשור לחופש התנועה, עבודה, השקעות, חינוך, בריאות ושירותים חברתיים.
 
השוק המפרצי החדש מתבסס על העיקרון המתבטא בסעיף השלישי של ההסכם הכלכלי בין שש מדינות המפרץ הקובע שכל אזרחי המדינות הנזכרות יזכו ליחס שווה בכל המדינות ללא אפליה או העדפה, בעיקר בכל הקשור לפעילות הכלכלית ובכלל זה נכסי דלא ניידי ופעילות בבורסות השונות ללא מגבלות.
 
מטרת השוק המשותף החדש למדינות המפרץ היא ליצור שוק מאוחד אשר יגביר את יכולת הביצוע של הכלכלות במפרץ, שיפור היצור ושימוש מושכל ומיטבי במאגרים השונים.
 
נזכיר כי שש מדינות המפרץ החלו בשנת 2005 בישום איחוד מכסים ביניהן כצעד מכין לפתיחת השוק המשותף.
 
השטח הכולל של מדינות המפרץ עומד על 2,673 קילומטר מרובע ומספר תושביהן 35.1 מיליון נפש. התוצר הלאומי הכולל הגיע בשנת 2006 ל-715 מיליארד דולר וחלקו של הפרט בתוצר עמד על 20.4 אלף דולר בממוצע.