הליגה הערבית: המשך המגעים להקמת אזור סחר חופשי בין ערבי

בבניין הליגה הערבית בקהיר בירת מצרים נערך כינוס שלא מן המניין של ועדת המשא ומתן לענייני סחר הממונה על הטיפול בהקמת אזור סחר חופשי בין מדינות ערב


00:00 ,20.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

בבניין הליגה הערבית בקהיר בירת מצרים נערך כינוס שלא מן המניין של ועדת המשא ומתן לענייני סחר הממונה על הטיפול בהקמת אזור סחר חופשי בין מדינות ערב.
 
בראש הועדה עומד נציג קטר ומטרתה לבחון הדרכים להסיר את המגבלות המונעות את חופש תנועת הסחורות בין מדינות ערב השונות וזאת במסגרת ההצעה להקים אזור סחר חופשי בין 22 מדינות ערב החברות בליגה הערבית. משתתפים בכינוס נציגי משרדי הכלכלה האוצר המסחר ומנהלות המכס של מדינות ערב.
 
ראש מנהלת הסחר והפיתוח בליגה הערבית כמאל סנאדה ציין כי אחד המכשולים הבולטים שיש להתגבר עליו הוא כל הקשור בהשלמת הצעדים המנהליים לגבי הסרת המגבלות על כניסת סחורות במסגרת אזור הסחר החופשי והטלת מגבלות טכניות כגון תקנים אחידים ואישורי בריאות כדי למנוע כניסת סוגי סחורות אסורים. הועדה תעביר המלצות לועדת מעקב וביצוע שתתכנס בחודש פברואר שנת 2005.
 
מועצת האיחוד הכלכלי הערבי החלה אף היא לפעול למצוא דרכים לצמצם את המכשולים העומדים בפני הקמת אזור סחר חופשי ערבי ובכלל זה פעולה להגיע להסכמה בדבר הדפסת תעודות מקור של מוצרים המיוצרים במדינות ערב, דבר שיקל לדעת מועצת האיחוד הכלכלי הערבי על הסרת המגבלות בפני הסחר בין מדינות ערב לבין עצמן.
 
בתחילת השנה הבאה יחל תהליך הדרגתי של הסרת כל המכסים המוטלים על סחורות בין מדינות ערב כצעד נוסף לעבר שיתוף פעולה כלכלי הדוק יותר ביניהן. יצוין כי התוצר הלאומי הכולל של כל 22 מדינות ערב החברות בליגה הערבית מוערך בכ-140 מליארד דולר וכלכלני הליגה הערבית מעריכים כי מדינות אלה זקוקות להשקעות של כ-70 מליארד דולר בשנה במשך עשר השנים הבאות על מנת להתגבר על בעיות אבטלה, ריכוזיות במשק, קיפאון כלכלי והיעדר צמיחה.