הבנק העולמי: המשך סגירת המעברים לרצועה יביא לקריסתה הכלכלית

ברשות הפלסטינית מזהירים מהשלכות החלטת המכס הישראלי לבטל את קוד המכס המיוחד ליבוא לרצועת עזה. מאז השתלטות החמאס על הרצועה נסגרו מעל ל-3,000 מפעלים וכ-65 אלף עובדים מובטלים מאונס


00:00 ,15.07.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

ברשות הפלסטינית מזהירים מהשלכות החלטת המכס הישראלי לבטל את קוד המכס המיוחד ליבוא לרצועת עזה. מאז השתלטות החמאס על הרצועה נסגרו מעל ל-3,000 מפעלים וכ-65 אלף עובדים מובטלים מאונס
 
הבנק העולמי מזהיר כי המשך סגירת המעברים ברצועת עזה עלולה להביא לקריסה כלכלית "שאין ממנה חזרה".

בדיון סגור שקיימו נציגי הבנק נמסר כי הסיוע ההומניטרי המגיע לרצועה אינו מספיק למלא את צורכי התושבים הזקוקים לפתיחה מיידית של עורק החיים אל החוץ – מעברי הגבול.

על פי נתוני איחוד לשכות המסחר הפלסטיני 3,190 מפעלים נסגרו בעזה מאז השתלטות תנועת החמאס על הרצועה וכ-65 אלף עובדים הוצאו לחופשה מאונס.

בתוך כך, כלכלנים ואנשי ארגוני זכויות האדם ברשות הפלסטינית מזהירים מהשלכות חמורות ומסוכנות של החלטת שלטונות המכס במדינת ישראל לבטל את קוד המכס המיוחד ליבוא לרצועת עזה. סוכנות הידיעות הירדנית מדווחת מעזה שהמשמעות המעשית של ההחלטה אותה קיבלה ממשלת ישראל בחודש שעבר להפסיק את השימוש בקוד המכס של הרצועה ומחיקת הקוד של עזה ממחשב המכס הישראלי, היא מניעה מיבואנים ברצועת עזה לייבא ולייצא דרך נמלי מדינת ישראל.

לפי הדיווחים, הדבר פגע באינטרסים של יותר מ-2,000 יבואנים ברצועת עזה אשר כורעים תחת הנטל של דמי אחסנה והשהיות אשר הושתו על המכולות המעוכבות בנמלים של ישראל.

איש העסקים הפלסטיני עלי אבו שהלה מזהיר כי להחלטתה של שלטונות ישראל יהיו השלכות קשות בטווח המיידי והארוך על הכלכלה הפלסטינית. לדבריו, 1,500 מכולות הנושאות מטענים מיובאים המיועדים לרצועה מעוכבות בנמלי הים של ישראל וגורמות לבעליהן נזקים גבוהים עקב דמי השהייה ואחסנה הנגבים על בסיס יומי לצד העובדה שתאריך התוקף של סחורות רבות פג, דבר הגורם נזקים רבים לסוחרים.

עומר שעבאן, מומחה כלכלי מעזה, מזהיר כי ביטול קוד המכס של עזה הופך את היבואן העזתי לבן ערובה בידיהם של מתווכים מהגדה המערבית ומישראל, דבר אשר פוגם ביכולת הסחר החופשי של רצועת עזה ומייקר באופן בולט את עלויות היבוא והיצוא.

נזכיר כי בעקבות הסכם פריז שנחתם בשנת 1994 עם הרשות הפלסטינית, הקצתה ישראל שני קודי מכס: מספר 3 לגדה ומספר 1 לרצועת עזה.