דו"ח מצרי: היקף הסחר בין ישראל למדינות ערב- 193 מליון דולר

החתימה על הסכם היצור המשותף באזורי תעשיה מועדפים בין ישראל ומצרים והרחבת הסכם הסחר בין ישראל וירדן הביאו את המשרד המצרי לענייני סחר חוץ לתת פומבי למחקר שערך לבדיקת היקף הסחר בין ישראל למדינות ערב


00:00 ,26.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

החתימה על הסכם היצור המשותף באזורי תעשיה מועדפים בין ישראל ומצרים והרחבת הסכם הסחר בין ישראל וירדן הביאו את המשרד המצרי לענייני סחר חוץ לתת פומבי למחקר שערך לבדיקת היקף הסחר בין ישראל למדינות ערב.
 
המחקר קובע שהיקף הסחר בין ישראל למדינות ערב שונות הגיע בשנת 2004 ל 193 מליון דולר מתוכם 68.2 מליון דולר יצוא ממדינות ערב לישראל לעומת יבוא של מדינות אלה מישראל בהיקף של 125.6 מליון דולר.  בראש רשימת מדינות ערב הסוחרות עם ישראל עומדת ירדן אשר היקף הסחר שלה עם ישראל הוערך על ידי המצרים ב 130 מליון דולר המהווים 67.8% מכלל הסחר הערבי עם ישראל.
 
מצרים צועדת במקום השני כאשר היקף הסחר בינה לבין ישראל נושק ל 50 מליון דולר. הסחר בין שתי המדינות לבין ישראל מהווה 92.7% מכלל היקף הסחר בין ישראל למדינות ערב. בנתונים אלה לא נלקחו בחשבון נתוני יבוא הנפט שקונה ישראל במצרים בהתאם להסכם שלום בין שתי המדינות.
 
המחקר המצרי מוסיף כי היקף הסחר הבלתי רשמי בין סעודיה וישראל מוערך בכמליון דולר בשנה וכך גם היקף הסחר בין ג'יבוטי לישראל. לעומת זאת נרשמו נתוני סחר נמוכים אף יותר בין ישראל למדינות כמו לבנון, איחוד הנסיכויות, אלג'יר, תוניס, עומן, מאוריטניה וכווית.
 
המחקר המצרי אינו מזכיר כלל שבע מדינות בהתייחסו לסחר עם ישראל והן בחריין, לוב, סוריה, תימן, איי קומורו וסומליה.
 
יצוין כי בדמשק בירת סוריה פועל משרד מיוחד מטעם הליגה הערבית הממונה על מעקב על ביצוע החרם הכלכלי שהטילו מדינות ערב על ישראל. המשרד נוהג לפרסם הודעות רבעוניות על מצב החרם ובכלל זה רשימה שחורה של החברות בעולם הערבי הסוחרות עם ישראל.