גז מצרי יזרום בצינורות לישראל

בית המשפט העליון לענייני מנהל קבע כי לא היה פגם בהליך קבלת ההחלטה בעסקת יצוא הגז הטבעי לישראל. בית המשפט קבע עוד כי יוגש לו עד 16 במרץ דו"ח מטעם מומחי גז בלתי תלויים


00:00 ,03.02.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

בית המשפט העליון לענייני מנהל קבע כי לא היה פגם בהליך קבלת ההחלטה בעסקת יצוא הגז הטבעי לישראל. בית המשפט קבע עוד כי יוגש לו עד 16 במרץ דו"ח מטעם מומחי גז בלתי תלויים

 
בית המשפט העליון לעניינים מנהליים החליט אתמול כי גז מצרי יזרום בצינורות לישראל. בדיון בערעור שהגישה ממשלת מצרים, הפך בית המשפט העליון לעניינים מנהליים את ההחלטה שהתקבלה בערכאה נמוכה יותר לפיה נאסר על ממשלת מצרים לייצא גז טבעי לישראל.
 
כידוע, ממשלת מצרים ערערה על החלטה שהתקבלה ב-19 בנובמבר 2008 לפיה מצרים אינה יכולה לייצא גז טבעי לישראל. בית המשפט המצרי לעניינים מנהליים גרס בפסק דינו בין היתר שהחלטתו של שר הנפט המצרי סאמח פהמי להתיר יצוא גז טבעי לישראל על ידי חברת EMG נעשה בהליך הנוגד את החוקה המצרית המחייבת הצגת הסכם הקשור למשאבי המדינה במצרים לאישור הפרלמנט. תביעת העותרים שהתקבלה בנובמבר טענה כי יש להפסיק יצוא גז טבעי ממצרים לישראל עקב בעיות של שקיפות בדבר המחיר הנמוך, והיעדר עתודות מספיקות של גז טבעי במצרים.
 
נזכיר כי במהלך סיור שערך ראש ממשלת מצרים אחמד נזיפ באזור סואץ בחודש האחרון הדגיש נזיפ כי קהיר ממתינה להחלטת בית המשפט: "אנו מכבדים את פסקי הדין של מערכת המשפט. משרד הנפט הגיש ערעור על פסק הדין של בית המשפט ואנו ממתינים לפרסום פסק הדין הסופי בעניין זה".
 
אתמול כאמור קבע בית המשפט העליון לענייני מנהל כי לא היה כל פגם בהליך קבלת ההחלטה בדבר עסקת יצוא הגז הטבעי לישראל, בכלל זה החלטת הממשלה ואישור הפרלמנט. יחד עם זאת קבע בית המשפט כי יוגש לו דין וחשבון של מומחים בלתי תלויים בתחום הגז עד ל-16 במרץ 2009, זאת על מנת להבהיר את תנאי המכירה והיצוא של הגז הטבעי לישראל.
 
יש לציין כי מצרים הודיעה בסוף שנת 2008 על פתיחה מחודשת של כל הסכמי יצוא הגז הטבעי שלה עקב מחירים נמוכים. כמו כן, בימים האחרונים התקיימו מגעים אינטנסיביים בין ישראל למצרים בדבר קביעת המחיר החדש ליצוא הגז הטבעי המצרי לישראל. המחיר המקורי בעיסקה היה 2.5 דולר ל-BTU.