1 בינואר 2005 - השלמת אזור סחר חופשי בין מדינות ערב

היום הראשון של השנה האזרחית החדשה מהווה ציון דרך ביחסי הסחר בין מדינות ערב. במועד זה יושלמו הליכי היישום בפועל של ההסכם להקמת אזור סחר חופשי מלא בין מדינות ערב. על פי ההסכם עליו חתמו 17 מדינות ערביות יבוטלו כליל כל המכסים על הסחורות המועברות בין מדינות ער


00:00 ,30.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

היום הראשון של השנה האזרחית החדשה מהווה ציון דרך ביחסי הסחר בין מדינות ערב. במועד זה יושלמו הליכי היישום בפועל של ההסכם להקמת אזור סחר חופשי מלא בין מדינות ערב. על פי ההסכם עליו חתמו 17 מדינות ערביות יבוטלו כליל כל המכסים על הסחורות המועברות בין מדינות ערב.
 
הביצוע בפועל של ההסכם החל עוד בשנת 1998 מועד בו הופחתו המכסים המוטלים על הסחורות בין מדינות ערב ב 10% . ההפחתה הוגדלה באופן הדרגתי  עד ל- 80% ובפסגת מנהיגי מדינות ערב שהתכנסה בתוניס במחצית 2004 הוחלט לזרז את השלמת ביצוע ההסכם ולקבוע את מועד הסרת המכסים לתחילת שנת 2005 במקום תחילת שנת 2007 .
 
ההסכם מתנה את ביטול המכס בקיומה של תעודת מקור המוכיחה כי הסחורות הן מתוצרת מדינה ערבית. הוצאתה של תעודת מקור כזו עודנה  בבדיקה במסדרונות בנין הליגה הערבית בקהיר בירת מצרים. הבעיה העומדת בפני מקבלי ההחלטות היא שיש ליצור הפרדה בין סחורות מתוצרת ערבית לבין כאלה שאינן מתוצרת ערבית אולם עדיין יכולות לזכות בפטור מלא ממכס עקב הסכמים בילטראליים של המדינות החברות בליגה.
 
בעיה נוספת עמה מתמודדת הליגה הערבית היא העובדה  שמס' מדינות ערביות  לא מבצעות באופן מלא את ההסכם בדבר אזור הסחר החופשי הבינערבי. הליגה הערבית הקימה לאחרונה ועדת מעקב מיוחדת לבחון את דרכי הביצוע של ההסכם ובכלל זה האפשרות לאחד את חוקי המכס בכל מדינות ערב, הסרת מגבלות הנובעות מדרישות תקן שונות, קשיים ביורוקרטיים,  הפרשי שער ומטבע ועוד. לשם המחשה יצוין כי מדינות ערב מסרבות לוותר על סכומי העתק הנגבים בתמורה להוצאת תעודות מקור, רשיונות יבוא וניירת דומה.
 
יחד עם זאת מביעים אנשי העסקים במדינות ערב תקווה לפיה הקמת אזור הסחר החופשי בין מדינות ערב תסייע להגביר את היקף הסחר בין מדינות ערב לבין עצמן, זאת לאור הנתון המדהים לפיו היקף הסחר הפנימי בין מדינות ערב מהווה 10% בלבד מסך כל סחר החוץ של מדינות ערב. כמוכן מקווים מומחי כלכלה של הליגה הערבית כי ההסכם יחזק את כוחה של הכלכלה הערבית ככלל בזירה הבינלאומית. בשנים האחרונות ירד היקף הסחר בין מדינות ערב ל -2.7% מהיקף הסחר העולמי וזאת לאחר שהגיע אף לכדי 9.1% מהיקף סחר זה.