המשך שחיקת שער החליפין מכה אנושה ליצוא

לדברי יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי, המשק נתון לאיום כבד של קריסת מפעלים וחברות ועלייה בשיעורי האבטלה


00:00 ,10.12.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

שער החליפין הריאלי של השקל ביחס לסל המטבעות מדרדר לשפל שלא נראה כמותו ב-12 השנים האחרונות.

לדברי יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי: "המשך שחיקת שער החליפין הוא מכה אנושה ליצוא הישראלי, במיוחד בתקופה בה מסתמנת האטה בכלכלה הישראלית. אני קורא לבנק ישראל להמשיך להפחית את הריבית ולהביאה לרמה זהה לזו השוררת באיחוד האירופי ובארצות הברית, במטרה להפוך את כיוון זרימת המט"ח.

"המט"ח זורם לתוך המשק בהיקפים גדולים והרזרבות שהצטברו בבנק ישראל כבר עברו את ה-80 מיליארד דולר. התערבות בנק ישראל במסחר במט"ח אמנם מאיטה, אך לא בולמת את התחזקות השקל. המשק הישראלי עומד היטב ביעדי האינפלציה, אך מאידך נתון לאיום כבד של קריסת מפעלים וחברות ועלייה מדאיגה בשיעורי האבטלה".

בנוסף קורא גבאי לממשלה להפעיל כלים נוספים למניעת המשך תיסוף שער השקל, הכוללים ביטול פטור על הכנסות ריבית מאג"ח לטווח בינוני וארוך הניתן למשקיעים זרים וגידור החוב הלאומי במט"ח, המוערך בכ- 30 מיליארד דולר, באמצעות עסקאות עתידיות.

עוד קורא גבאי לממשלה לתקצב כבר בשנה הקרובה מקצה נוסף של הקרן לעידוד השיווק בכ-250 מיליון שקל, על מנת לעודד יצואנים קטנים ובינוניים להגדיל את השקעותיהם במאמצי השיווק והחדירה לשווקים הבינלאומיים.

ממכון היצוא נמסר שיצואנים הפונים למכון מציינים, כי מלבד ההתמודדות עם התחזקות השקל, הם מתמודדים גם עם האטה כלכלית בשווקי היצוא העיקריים של ישראל, התגברות התחרות מצד יצרנים באירופה ובאסיה ומגבלות יבוא המוטלות על ידי ממשלות רבות בעולם, במטרה להגן על תוצרתן המקומית.