המאבק הימי על נתיבי השיט בין יוון ואיראן ממשיך להתעצם

משרד הספנות היווני קורא לספינות להימנע ממימי איראן. האיראנים ממשיכים לאיים: 17 מכליות יווניות אחרות נמצאות במימי המפרץ ויכולות להיתפס במידה ו-"יוון תמשיך במשחקיה"


12:41 ,31.05.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

ממשלת יוון פרסמה המלצה למפעילי אניות מיוון להימנע מלהיכנס אל המים הטריטוריאליים של איראן בעת חציית המפרץ הפרסי, מיצרי הורמוז ומפרץ עומאן. זאת לאחר שאיראן הזהירה כי היא עלולה להמשיך במדיניותה ולאחר תפיסת שתי מכליות תחת דגל יוון ביום שישי האחרון.

 

כאמור, משמרות המהפכה האסלאמית של איראן (IRGC) עיכב בשבוע שעבר במפרץ הפרסי שתי מכליות המפליגות תחת הדגל יווני, ה- Delta Poseidon ו-Prudent Warrior, וזמן קצר לאחר מכן פורסם באמצעות סוכנות הידיעות האיראנית כי 17 מכליות יווניות אחרות נמצאות במימי המפרץ ויכולות להיתפס במידה ו-"יוון תמשיך במשחקיה", בהתייחס לתפיסה שביצעו הרשויות ביוון למיכלית LANA שנשאה דגל רוסי ושהובילה נפט גולמי איראני תחת הסנקציות.

 

נציין כי יוון גינתה בחריפות את פעולותיה של איראן וקראה לשחרור מיידי של כלי השיט וצוותיהם, ואמרה שלמעשים אלו תהיה "השפעה שלילית במיוחד על היחסים הבילטרליים ויחסי איראן עם האיחוד האירופי". בינתיים, האיחוד האירופי וארה"ב גינו גם את "התפיסה הבלתי מוצדקת" של שני כלי השיט עם דגל יוון.

 

"המתקפה על שתי הספינות תחת דגל יוון היא הפרה ברורה של כללי המשפט הבינלאומי ושקולה לפיראטיות", אמר אתמול שר הספנות ומדיניות האיים, ג'יאניס פלקיוטקיס.

 

חברת האבטחה הימית Dryad Global הזהירה גם כי ספינות בדגל יוון ובבעלות יוונית וכן ספינות נושאות מטען יווני הפועלות בסביבת איראן במפרץ הפרסי ובמפרץ עומאן מוערכים כיום בסיכון מוגבר של יירוט.

 

לפי מקורות במשרד, Prudent Warrior עגנה אתמול בנמל האיראני של בנדר עבאס, בעוד ה- Delta Poseidon נשארה באותו מקום במפרץ הפרסי. ל- Delta Poseidon יש צוות של 25, כולל שני יוונים, ול- Prudent Warrior יש צוות של 23, כולל שמונה יוונים וקפריסאים.