היקף ההתחייבויות של מצרים ליצואנים בארץ: כ-50 מיליון דולר

30 מיליון דולר מסך היקף ההתחייבויות של לקוחות מצרים לישראלים לא מבוטחים. אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא: האירועים במצרים מדגישים את חשיבות ביצוע ביטוח סיכוני סחר החוץ ליצואנים


00:00 ,07.02.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

היקף ההתחייבויות של לקוחות במצרים ליצואנים הישראלים מוערך בכ-50 מיליון דולר, כך על פי הערכת מכון היצוא. עוד נמסר ממכון היצוא, לאחר בדיקה מול בסס"ח, כי כ-30 מיליון דולר מסכום זה אינם מבוטחים בביטוח סיכוני סחר חוץ.

אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא אומר כי האירועים במצרים מדגישים את חשיבות ביצוע ביטוחי סחר החוץ ליצואנים המאפשרים לקבל את התקבולים הכספיים גם במקרה של אי עמידה בתשלומים או נזקים אחרים שנגרמים ליצואן כפי שמוגדר בפוליסה.

לפי סקרים שערך מכון היצוא בעבר, אחוז גבוה מהיצואנים הקטנים והבינוניים נמנע מלבטח עצמו בפוליסות כאלו ולכן כשיש בעיות מסוג זה הם הנפגעים הראשונים. לדברי חפץ, מכון היצוא פועל כדי לקדם את השימוש בכלי הביטוח בקרב יצואנים חברי מכון היצוא בסדר גודל קטן ובינוני. בעקבות פניה שנעשתה על ידי מכון היצוא בעבר בנושא זה הוכרז לפני כחצי שנה על פוליסה מיוחדת המשפרת את תנאי הביטוח ליצואנים קטנים ובינוניים המעניקה ליצואן ביטוח סיכוני סחר חוץ לטווח קצר באמצעות הפחתת עמלת המינימום השנתית וכן הפחתת עמלת הביטוח בגין הוספת רובד נוסף של ביטוח (כיסוי עילי) בגיבוי מדינת ישראל.

הוא הוסיף עוד כי, תוכנית זו מיועדת ליצואנים בעלי מחזור יצוא שנתי מינימלי של 250 אלף דולר ועד חמישה מיליון דולר. בנוסף במסגרת הסדר מיוחד בין מכון היצוא ובסס"ח הוסכם על הנחה מיוחדת ליצואנים קטנים חברי מכון הייצוא בגין היעדר תביעות בשיעור של 5% והנחה בדמי הרישום (הנלווים לפרמיה) בשיעור של 10% לשנת הביטוח הראשונה.

על פי נתוני מכון היצוא, מספר היצואנים הישראלים שפעלו במצרים בשנת 2010 הסתכם ב-210, מהם 138 יצואנים ייצאו בהיקף של בין 10,000 דולר ל-250 אלף דולר, 46 יצואנים ייצאו בהיקף בין 250 אלף דולר למיליון דולר, ו-26 יצואנים ייצאו בהיקף של למעלה ממיליון דולר.

מבדיקה שערך מכון היצוא בקרב עשרות לקוחות המייצאים למצרים עולה כי, בשלב זה הוקפאו משלוחים שהיו מיועדים לשוק. חלק מהסחורות ששוגרו כבר למצרים לא נפרקו בנמלים ונשלחו ליעדים אחרים. היצואנים הישראליים ממתינים ועוקבים אחר ההתפתחויות, וציינו כי לא יחדשו את הייצוא עד להתבהרות המצב.

עוד נמסר כי, בהמשך לפניית מנכ"ל מכון היצוא למנכ"ל בסס"ח בנוגע להקפאת פוליסות ביטוח סיכוני סחר חוץ למצרים, נמסר למכון היצוא כי ההקפאה היא זמנית ותוך מספר ימים תבוצע הערכה מחודשת של מדיניות החברה בנושא.