היצואנים חוששים מירידה בביקושים בחו"ל; נערכים לצמצום הפגיעה

מסקר שערך מכון היצוא בקרב יצואנים קטנים ובינוניים עולה שהצפי הוא לפגיעה ברווחיות החברה וקיים חשש שלקוחותיהם בחו"ל ייתקלו בקשיים


00:00 ,29.07.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

 מעל למחצית מהיצואנים מציינים את הירידה בביקושים למוצרים ישראלים כנושא המטריד אותם ביותר.

הדבר עלה בסקר שערך מכון היצוא בקרב כ-100 יצואנים קטנים ובינוניים שהשתתפו ביום עיון בנושא "כלי סיוע ליצוא" שהתקיים לאחרונה.

בנוסף, 14% מהיצואנים ציינו את הפגיעה בריווחיות ובתזרים המזומנים כנושאים המטרידים ביותר; ו-72% מהיצואנים חוששים כי יידרשו על ידי הלקוחות בחו"ל להוריד מחירים.

אמר יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי: "ממצאי הסקר עולים בקנה אחד עם נתוני היצוא בחודשים האחרונים, המצביעים על הירידה החדה ביותר בייצוא שנרשמה בשלוש השנים האחרונות. היצואנים הקטנים והבינוניים מתקשים להתמודד לאורך זמן עם המשבר המתמשך בכלכלה העולמית".

גבאי קרא לממשלה להעמיד כלים לעידוד היצוא, ובין השאר להגדיל את קרן השיווק לייצוא להיקף שנתי של 200 מיליון שקל".

עוד עולה מהסקר כי 86% מהיצואנים צופים שבשנה הקרובה יתקלו בבעייה של מימון פעילות הייצוא; כ-34% מהם חוששים מכך במידה רבה; 53% מהיצואנים חוששים כי על רקע המצב הכלכלי העולמי, לקוחותיהם ייקלעו לקשיים ויתקשו לשלם עבור סחורות ושירותים שסופקו; 65% מהיצואנים צופים כי ריווחיות החברה תפגע בשנה הבאה עקב המצב הכלכלי העולמי.

על רקע החשש מהמצב הכלכלי, החלו חלק מהיצואנים להערך לצמצום הפגיעה. 12% מהם דיווחו כי יקטינו את מספר המועסקים בחברתם. עם זאת, כ-30% דיווחו כי הם אינם יודעים כעת אם תוקטן מצבת כח האדם.

למרות ממצאי הסקר, 64% מהיצואנים מעריכים כי הייצוא של חברתם יגדל בשנת 2012. רק 17% מהיצואנים צופים כי הייצוא של חברתם בשנת 2012 יסתכם ללא שינוי ושיעור דומה צופה כי היצוא יקטן.

בבואם לתאר את "מצב הרוח העסקי" 83% מהיצואנים בחרו במילה "אופטימיות" ככזו שמתארת את הרגשתם ו-17% בלבד בחרו במילה "פסימיות" בנוגע לפעילות היצוא של חברתם.