היצוא לתורכיה לשיא של 560 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2013

בשלושת החודשים הראשונים של השנה נרשמה עלייה של 44% בהשוואה לרבעון הראשון של 2012; תורכיה במקום הרביעי מבין יעדי היצוא של ישראל


00:00 ,19.05.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

ברבעון הראשון של 2013 הגיע ייצוא הסחורות של ישראל לתורכיה (ללא יהלומים) לשיא, לאחר שעלה בשיעור חד של 44% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והסתכם בכ-560 מיליון דולר.

הנתונים מניתוח שנערך על ידי כלכלני מכון היצוא. יצוין כי זוהי עלייה ראשונה בייצוא מאז הרבעון האחרון של שנת 2011.

לנוכח הגידול בהיקפי היצוא, מדורגת כיום תורכיה במקום הרביעי מבין יעדי היצוא של ישראל, לעומת המקום השישי בתקופה המקבילה אשתקד.

יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי: "תורכיה היא שותפת סחר חשובה של ישראל. השוק התורכי נמנה על השווקים הצומחים בעולם והוא צפוי להמשיך לצמוח בקצב מואץ גם בשנים הבאות. אין ספק שיש כר נרחב לשיתופי פעולה עסקיים בין המדינות, אותם יש להמשיך לפתח".

במכון היצוא מציינים כי הייצוא לתורכיה מאופיין בריכוזיות גבוהה. ענף הייצוא העיקרי הוא הכימיקלים וזיקוקי הנפט, המהווה ברבעון הראשון כ-75% מסך הייצוא. סך יצוא הכימיקלים וזיקוקי הנפט רשם גידול חד של 67% בהשוואה לרבעון הראשון אשתקד והסתכם בכ-420 מיליון דולר.

יצוא המתכות (בעיקר גרוטאות מתכת ומתכות למחזור), שהיווה בשנים האחרונות ענף יצוא עיקרי לתורכיה, רשם במהלך הרבעון הראשון של 2013 ירידה חדה של 35% והסתכם בכ-30 מיליון דולר בלבד.

הייצוא בכל שאר הענפים (ללא הכימיקלים והמתכות) עלה בשלושת החודשים הראשונים של השנה בשיעור של 22% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתוך כך, עלה יצוא מכונות וציוד (הכולל, בין השאר, יצוא מכונות בתחום הדפוס, הרובוטיקה, ההשקיה והמזון) בשיעור של כ-30%, להיקף של כ-26 מיליון דולר; יצוא המנועים והציוד החשמלי (הכולל, בין השאר, יצוא ציוד ומערכות בתחום האנרגיה החלופית, חשמל, ואלקטרוניקה) רשם גידול חד של כ-158%, עד ל-19 מיליון דולר; יצוא המינרלים עלה בשיעור כ-90% להיקף של כ-17 מיליון דולר; יצוא הגומי והפלסטיק עלה בכ-21% להיקף של כ-5 מיליון דולר; יצוא המזון והמשקאות עלה בכ-42% ליצוא של כ-4 מיליון דולר והייצוא החקלאי רשם גידול של כ-56% להיקף יצוא דומה.

מנגד נרשמה ירידה של כ-6% ביצוא מוצרי הנייר והעץ, עד להיקף של כ-9 מיליון דולר; ירידה של 19% ביצוא תרופות, עד להיקף של כ-8 מיליון דולר; וירידה של כ-11% ביצוא טקסטיל, עד להיקף של כ-5 מיליון דולר.