היצוא התעשייתי רשם קפיצה של 10% בחודשים אוקטובר 2013-ינואר 2014

הרקע לעלייה הוא גידול דרמטי ביצוא ענף התרופות. הרמה החודשית הממוצעת של היצוא עמדה על כ-4 מיליארד דולר


12:29 ,05.03.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

אחרי נסיגה של 7% ברבעון השלישי של 2013, עלה היצוא התעשייתי ב-10% בחודשים אוקטובר 2013-ינואר 2014.

 

הרמה החודשית הממוצעת של היצוא עמדה בחודשים הנסקרים על כ- 4 מיליארד דולר (נתונים נטולי משתנה העונתיות). עלייה זו משקפת גידול ביצוא של קבוצת ענפי הטכנולוגיה עילית ובענף התרופות בפרט (יצוא ענף התרופות זינק ב-56%).

 

העלייה ביצוא מהווה המשך למגמת התנודתיות החדה בנתוני היצוא התעשייתי, שנמשכים ברציפות מאז אמצע שנת 2010.

 

נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן: "נתוני היצוא חיוביים, אך אין מדובר במגמה מתמשכת. על מנת שהיצוא ימשיך לגדול, על הממשלה לפעול לשיפור כושר התחרות. לשם כך עליה לפעול בטווח הקצר להעלאת שער החליפין לרמה שתחזיר את כדאיות היצוא, ולהורדת מחירי התשומות המוטלות על התעשייה, אשר רק הולכות ומתייקרות, כגון מים, חשמל וארנונה. לגבי שיפור כושר התחרות לטווח הארוך, על הממשלה להחזיר את החינוך וההכשרה המקצועית ולפעול להעלאת פריון העבודה".

 

עלייה ריאלית מהירה ביותר, של כ- 16%, נרשמה בחודשים אוקטובר 2013-ינואר 2014 ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית. עלייה זו משקפת גידול ביצוא כל ענפי הקבוצה, אך נגזרה בעיקרה מגידול דרמטי, של כ-56%, ביצוא ענף התרופות.

 

יצוין כי גידול חד זה מהווה ברובו תיקון לנסיגות שנרשמו בענף התרופות ברבע השני והשלישי אשתקד, בשיעור מצטבר של כ- 49%. בנוסף רשמו ענפי האלקטרוניקה כקבוצה עלייה משוקללת של כ-12% (לאחר ירידה של כ-7% ברבע השלישי אשתקד). זאת הודות לגידול ביצוא הרכיבים האלקטרוניים (16%) כלי הטיס (14%) והציוד האלקטרוני (8%).

 

בנוסף, גידול ריאלי של כ- 10% נרשם ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית, בעיקר על רקע גידול מהיר ביצוא ענפי הכימיה (18%), לצד גידול מתון בענף מוצרי המתכת, המכונות והציוד (1%).

 

מנגד, נסיגה של כ-7% נרשמה ביצוא ענף הציוד החשמלי וירידה של 3% נרשמה ביצוא ענף כלי התחבורה וההובלה. כמו כן, גידול מתון, של כ- 2%, נרשם בחודשים הנסקרים ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, הודות לגידול ביצוא ענפי הטקסטיל (6%) והמזון (4%). עליות אלו קוזזו בחלקן בשל נסיגה ביצוא ענפי העץ נייר ודפוס (8%-) והתכשיטים (2%-).

 

מנגד, נסיגה ריאלית של כ-4% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית, על רקע נסיגה ביצוא ענפי מוצרי הנפט (64%-) והמינרלים האל-מתכתיים (5%-). נסיגות אלו מותנו בשל עלייה ביצוא ענף המתכת הבסיסית (6%) ומוצרי הגומי והפלסטיק (1%).

 

כמו כן, נסיגה ריאלית של כ-10% נרשמה בתקופה הנסקרת ביצוא ענף הכרייה והחציבה, בהמשך לנסיגה של כ-20% ברבע השלישי אשתקד, לאחר גידול דרמטי, של 77%, ברבע השני של 2013.