היצוא הישראלי גדל ברבעון השני של השנה בשיעור ריאלי של 2%

הגידול חל לאחר נסיגה של 6.2% בתחילת השנה, כשהיחלשות השקל לעומת הדולר מחזקת את היצוא. הנתונים מניתוח של אגף הכלכלה של התאחדות התעשיינים


00:00 ,04.07.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי ניתוח נתוני היצוא הריאליים שנעשה באגף הכלכלה של התאחדות התעשיינים, ברבע השני של שנת 2012 גדל היצוא התעשייתי בשיעור ריאלי של כ-2% בהשוואה לרבע הראשון של השנה.

הגידול חל לאחר נסיגה חדה, של 6.2%, בתחילת 2012, והוא מהווה המשך ישיר למגמת הדשדוש ביצוא התעשייתי מאז הרבע השני של 2010.

בחודשים אפריל-מאי היתה רמת היצוא נמוכה בכ-4% מרמתה בסוף 2011 ובכ-1% מרמתה ברבע הראשון של 2010. באותם חודשים הסתכם היצוא התעשייתי בכ-3.7 מיליארד דולר בממוצע לחודש.

את הגידול ביצוא התעשייתי בחודשיים הנ"ל ניתן לזקוף, בין השאר, למגמת הפיחות בשערו של השקל ביחס לדולר מאז אוגוסט 2011, שתורמת לשיפור כושר התחרות של היצוא הישראלי.

הגידול ביצוא נגזר ברובו מגידול ריאלי מהיר, של כ-8%, ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, בעיקר הודות לגידול חד ביצוא התרופות. זאת לצד גידול ביצוא קבוצות ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית (6%) והמסורתית (1%).

מנגד, נסיגה ריאלית מהירה, של כ- 6%, נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית, שקיזזה חלק גדול מהגידול ביצוא התעשייתי.

הגידול הריאלי המחודש ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית נגזר בחלקו הגדול מעלייה מחודשת וחדה ביצוא התרופות (כ-20%), לצד גידול מחודש ביצוא כלי הטיס (13%) והרכיבים האלקטרוניים (6%). מנגד, קיפאון נרשם ביצוא ציוד התקשורת, בקרה ורפואי.

למרות זאת, רשמו ענפי האלקטרוניקה כקבוצה גידול ריאלי של קרוב ל-4%. גידול זה מתיישב עם הגידול המחודש, אם כי מתון יחסית, בפעילות ענפי הטכנולוגיה בארה"ב.

בדומה, גידול ריאלי מחודש של כ-6% נרשם ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית, זאת בעיקר על רקע עלייה מחודשת חדה ביצוא ענף הכרייה והמינרלים (25%).

במקביל, גידול ריאלי נוסף של כ-1% נרשם ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, המשקף גידול ביצוא ענפי המזון והמשקאות (2%) והטקסטיל וההלבשה (1%), למול נסיגה בענף העץ, ריהוט, נייר ודפוס (6%-).

מנגד, נסיגה ריאלית נוספת של כ-6% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית, שנגזרה בעיקרה מנסיגה נוספת ביצוא ענף הכימיה (14%-), לצד נסיגה ביצוא המכונות והציוד (4%-). מנגד, גידול מהיר נרשם ביצוא ענף הציוד החשמלי (22%), אשר מיתן במידה מסוימת את הנסיגה הכוללת ביצוא הקבוצה.