הודו וברזיל זינקו קדימה כיעדי יצוא של ישראל

בחודשים ינואר-ספטמבר הסתכם יצוא הסחורות (ללא יהלומים) ב-34 מיליארד דולר. הודו עלתה למקום השביעי בדירוג וברזיל זינקה מהמקום ה-12 למקום התשיעי


00:00 ,28.11.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

בחודשים ינואר-ספטמבר 2012 הסתכם יצוא הסחורות (ללא יהלומים) בכ-34.3 מיליארד דולר, ירידה דולרית של כ-4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מנתונים של מכון היצוא.

בתוך כך, חלו מספר שינויים בדרוג עשרת יעדי היצוא המובילים של ישראל: הודו עלתה מהמקום התשיעי למקום השביעי; ברזיל עלתה מהמקום ה-12 למקום התשיעי; וספרד ירדה מהמקום העשירי למקום ה-12.

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הסתכם יצוא הסחורות לארצות הברית בהיקף של 8.1 מיליארד דולר, ירידה של כ-11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. למרות הירידה, ארצות הברית היא עדיין היעד המרכזי של יצוא הסחורות הישראלי. במכון היצוא מציינים, כי הירידה בייצוא התרופות הינה הגורם העיקרי שהשפיע על נתוני היצוא לארצות הברית בתקופה זו. בנטרול ענף תרופות, נרשמת עלייה קלה, של כ-2% בייצוא לארצות הברית.

הודו עלתה למקום השביעי, עם היקף יצוא של כ-1.1 מיליארד דולר, עלייה של כ-13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הודו הינה יעד היצוא השני של ישראל באסיה. במכון היצוא מציינים כי ענפי היצוא המובילים להודו הם מינרלים, כימיקליים ומוצרים ביטחוניים המאופיינים בתנודתיות רבה.

ברזיל נכנסה לעשרת יעדי היצוא המובילים, עם עלייה למקום התשיעי. סך היצוא לברזיל בחודשים אלו הסתכם בכ-900 מיליון דולר, גידול של כ-28% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. במכון היצוא מציינים כי עיקר הגידול נובע מהעלייה החדה, בשיעור של כ-70%, בייצוא המינרלים, שהסתכם בכ-345 מיליון דולר.

איטליה סוגרת את העשירייה הראשונה, לאחר ירידה של שני דרוגים מהמקום השמיני. סך היצוא לאיטליה הסתכם בכ-880 מיליון דולר, ירידה של כ-15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

ספרד, שבמשך שלוש השנים האחרונות דורגה בין עשרת יעדי היצוא המובילים, נדחקה למקום ה-12, עם היקף יצוא של כ-750 מיליון דולר, ללא שינוי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

במכון היצוא מציינים כי ביתר הדירוג (מקומות שני עד שישי) לא חלו שינויים. בריטניה דורגה במקום השני, עם היקף יצוא של כ-2.1 מיליארד דולר, עלייה של כ-10% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. גידול חד בייצוא התרופות הוא הגורם הדומיננטי שקיבע את בריטניה בשנה האחרונה כיעד היצוא השני בחשיבותו של ישראל בעולם וכיעד היצוא הגדול ביותר באירופה.

במקום השלישי דורגה סין , יעד היצוא הגדול ביותר של ישראל באסיה, עם יצוא של כ-2 מיליארד דולר, עלייה של כ-18% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. במכון היצוא מציינים כי אם כוללים את היצוא הישראלי להונג קונג, ניצבת סין במקום השני מבין יעדי היצוא של ישראל, עם היקף של כ-2.4 מיליארד דולר.

במקום הרביעי מדורגת הולנד, עם היקף יצוא של כ-1.7 מיליארד דולר, גידול של כ-4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

במקום החמישי מדורגת גרמניה, עם היקף ייצוא של כ-1.2 מיליארד דולר, ירידה של כ-18% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. במכון היצוא מציינים, כי למרות שגרמניה שומרת על יציבות ביעדי היצוא, מגמת הירידה בייצוא לשוק זה מדאיגה, שכן היצוא לגרמניה מאופיין ברמת ביזור גבוהה, של ענפי היצוא ללא ענף יצוא, או חברה, דומיננטיים, המשפיעים באופן משמעותי על היצוא.

במקום השישי דורגה תורכיה, עם סך יצוא בחודשים ינואר– ספטמבר שהסתכם בכ-1.1 מיליארד דולר, ירידה בשיעור של כ-26% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. במכון היצוא מציינים כי ענף היצוא העיקרי לתורכיה הינו ענף הכימיקליים וזיקוקי נפט.

יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי: "הנתונים מעידים כי מרכז הכובד של היצוא מישראל ממשיך לעבור מאירופה לכלכלות הצומחות באסיה ובדרום אמריקה".