בשנתיים האחרונות גדל היצוא מהמגזר הערבי ב-350%, עד 100 מיליון דולר

מנתונים שנחשפו ביום עיון שנערך על ידי קרן בירד עולה שבנוסף לשתי חממות טכנולוגיות הפועלות בנצרת ובשפרעם, יוקמו עד 2014 שתי חממות נוספות במגזר


00:00 ,10.10.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

היקף היצוא מהמגזר הערבי צמח בשנתיים האחרונות בכ-350%, עד כדי 100 מיליון דולר. כך מסר היום (ה') סמי לחיאני, מנהל אגף פיתוח כלכלי ברשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה.

לחיאני סקר את התפתחות היקף היצוא מהמגזר הערבי: "כאשר התחלנו ב-2009 עם פרויקט תבל לעידוד הייצוא במגזר הערבי, היה היקף היצוא מהמגזר כ-30 מיליון דולר. אני שמח לבשר שבשנתיים האחרונות צמח היקף יצוא הסחורות מהמגזר ליותר מ-100 מיליון דולר באמצעות כ-100 יצואנים.

"אנו צופים שמגמת הגידול תימשך גם בשנים הבאות. לפי האינדיקציות שבידנו, הסקטור הכלכלי בארץ מאבד 30 מיליון דולר בשנה בשל אי שיתוף המגזר הערבי והחרדי באופן מלא ואת זה חייבים לשנות".

עוד גילה לחיאני, כי בנוסף לחממות הטכנולוגיות שפועלות בנצרת ובשפרעם, יוקמו עד סוף 2014 שתי חממות נוספות במגזר הערבי: "הרשות לפיתוח כלכלי שמה לפניה למטרה להנגיש את הכלים הממשלתיים עבור היזמים. הפוקוס שלנו היום הוא פיתוח הטכנולוגיה והיזמות הטכנלוגית. קרן בירד היא אחת הכלים והיא כלי מאוד מהותי לפיתוח התעשיה".

בכנס נחשפו נתונים הנוגעים לפעילות העסקית היזמית במגזרי המיעוטים: סך ההלוואות שניתנו ב-2012 למיזמים מהמגזר הסתכם בכ-250 מיליון שקל; קרן ההון סיכון אלבוואדר, שהיקפה הכולל 187 מיליון שקל, השקיעה עד סוף שנת 2012 כ-90 מיליון שקל בשבעה מיזמים; החממה העסקית נצרת קידמה בשנתיים האחרונות כ-80 מיזמים והביאה שבעה מיזמים לשלב קבלת ההשקעה מקרנות הון סיכון, בהשקעה כוללת של קרוב ל-18 מיליון דולר; חל גידול של 27% במתן ההלוואות ליזמים ואנשי עסקים ממגזר המיעוטים, מ-65 מיליון שקל הלוואות ב-2011 ל-83 מיליון שקל ב-2012; קרן ההלוואה לנשים, התומכת בפיתוח עסקים זעירים של נשים ממגזרי המיעוטים, העניקה עד סוף 2012 כ-1,333 הלוואות בשווי כולל של כ-9.8 מליון שקל.

הדברים עלו ב- Partnerships for Success, כנס שנערך בנצרת על ידי קרן בירד, הקרן הדו-לאומית ישראל-ארצות הברית לשיתוף פעולה תעשייתי, החממה העסקית נצרת ומט"י נצרת, לעידוד שיתופי פעולה בין יזמים ממגזר המיעוטים לבין חברות אמריקאיות.

מנכ"ל קרן בירד ד"ר איתן יודילביץ: "ידוע לנו שיש פוטנציאל גדול, לא ממוצה, של יזמות וחדשנות במגזר הערבי. זה מספר שנים שאנחנו פועלים להעלאת המודעות בקרבם על יכולותיה של קרן בירד ושמחים שיש תוצאות. יום העיון מסייע לנו להגיע למספר רב יותר של יזמים ולהעלות את הסיכוי שלהם לזכות בתמיכת הקרן".