בחודשיים האחרונים רשם היצוא התעשייתי עלייה של 3% בלבד

הנתון מהווה יצוא של 4.1 מיליארד דולר בממוצע לחודש. חוץ מענף התרופות, ברוב ענפי התעשייה ישנו קיפאון בצמיחה


11:24 ,31.03.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

האטה בקצב צמיחת היצוא התעשייתי: בחודשיים ינואר-פברואר רשם היצוא התעשייתי עלייה של 3% בלבד, שהם כ-4.1 מיליארד דולר בחודש בממוצע.

 

הרקע לעלייה הקלה ביצוא הנה עלייה של כ-21% ביצוא ענף התרופות. אולם חוץ מענף התרופות, ברוב ענפי התעשייה ישנו קיפאון בצמיחה. בניכוי ההשפעה החיובית של ענף התרופות, היצוא שלהם נותר כמעט ללא שינוי.  

 

עלייה בשיעור של כ-4% נרשמה בחודשים הנסקרים ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית. העלייה נגזרה מגידול של כ-21% ביצוא ענף התרופות, לצד גידול של כ-1% בענף הציוד האלקטרוני. העליות מותנו בחלקן בשל נסיגות ביצוא ענפי כלי הטיס (42%-) והרכיבים האלקטרונים (2%-).

 

הגידול הקל ביצוא ענף הציוד האלקטרוני בתחילת 2014, שמהווה המשך לגידול מהיר (בשיעור של כ-5.3%) שחל בסוף 2013, מתיישבים עם התרחבות פעילות ענפי הטכנולוגיה בארצות הברית, כפי שבאה לידי ביטוי במדד ה-Tech Pulse. מדד זה רשם בחודשים ינואר–פברואר עליה של 2.4%, בהמשך לעלייה של 1.8% ברבע האחרון אשתקד.

 

גידול דומה (4%) נרשם ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, הודות לגידול ביצוא מרבית ענפי הקבוצה: תכשיטים (29%), טקסטיל והלבשה (10%), עץ נייר ודפוס (3%). מנגד, חלה נסיגה של כ-2% ביצוא ענף המזון והמשקאות.

 

בנוסף, גידול  של כ-3% נרשם ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, על רקע גידול בשיעור של כ-5% ביצוא ענף הכימיה. צמיחה זו קוזזה בחלקה על ידי נסיגה ביצוא ענפי מוצרי המתכת, המכונות וציוד (1%-) וכלי התחבורה וההובלה (20%-). קיפאון שרר בענף הציוד החשמלי.  

 

כמו כן, עלייה ריאלית מהירה, של כ-41%, נרשמה ביצוא ענף הכרייה והחציבה, לאחר נסיגה מצטברת של כ-29% במחצית השנייה של שנת 2013.  

 

נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן מסר בהתייחס לנתונים: "על אף העלייה הקלה, נתוני היצוא אינם חיוביים ואין מדובר במגמה מתמשכת. על מנת שהיצוא ימשיך לגדול, על הממשלה לפעול לשיפור כושר התחרות של התעשייה המקומית בכל האמצעים העומדים לרשותה. בטווח הקצר, על הממשלה לפעול להעלאת שער החליפין, לרמה שתחזיר את כדאיות היצוא. בטווח הארוך, על הממשלה לפעול לצמצום נטל הבירוקרטיה המקשה על עשיית עסקים בישראל ולפעול להורדת תעריפי התשומות המוטלות על התעשייה".

 

יו"ר האגף למפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים ליאור לוי: "זו העת לתקצב מיידית את הקרן לעידוד השיווק לחו"ל בסכום מהותי, של 200 מיליון שקל. הקרן צריכה ויכולה לעזור למאות מפעלים קטנים ובינוניים בפריצה לשווקים בחו"ל".