איראן תפסה שתי מכליות יווניות לאחר שארה"ב החרימה מטען נפט

הרשויות האיראניות אמרו שצוות שתי המכליות היווניות שנתפסו על ידי משמרות המהפכה ביום שישי לא נעצר, והם במצב בריאותי תקין ומטופלים על סיפון כלי השיט שלהם


12:38 ,29.05.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

כוחות צבא איראנים השתלטו ביום שישי האחרון על שתי מכליות יווניות במפרץ, זמן קצר לאחר שטהראן הזהירה כי תנקוט "פעולת ענישה" נגד אתונה על רקע החרמת הנפט האיראני על ידי ארצות הברית ממיכלית שהוחזקה מול חופי יוון.

 

"צי משמרות המהפכה תפס היום שתי מכליות יווניות בגין הפרות במימי המפרץ", נאמר בהודעת משמרות המהפיכה האירנים, שצוטטה על ידי סוכנות הידיעות הממלכתית האיראנית IRNA. היא לא מסרה פרטים נוספים ולא אמרה מהן ההפרות לכאורה.

 

משרד החוץ של יוון מסר כי מסוק של חיל הים האיראני נחת על כלי השיט דלתא פוסידון בדגל יוון, ששייט במים בינלאומיים, 22 מייל ימי מהחוף האיראני, ולקח את הצוות כבן ערובה, ביניהם שני אזרחים יוונים.

 

נאמר כי תקרית דומה התרחשה על כלי שיט אחר בדגל יווני ליד איראן, מבלי לנקוב בשמה של הספינה, והוסיפו כי שתי הפעולות הפרו את החוק הבינלאומי ויוון הודיעה לבעלות בריתה, וכן התלוננה בפני שגריר איראן באתונה.

 

הרשויות האיראניות אמרו בשבת שצוות שתי המכליות היווניות שנתפסו על ידי משמרות המהפכה ביום שישי לא נעצר, והם במצב בריאותי תקין ומטופלים על סיפון כלי השיט שלהם.

 

מחברת דלתא טנקרס מיוון, המפעילה את דלתא פוסידון, לא נמסרה תגובה.

 

נזכיר כי הרשויות היווניות עצרו בחודש שעבר את את המיכלית Pegas הנושאת דגל איראני, כשעל סיפונה 19 אנשי צוות רוסים, ליד חופי האי הדרומי Evia עקב סנקציות של האיחוד האירופי.

 

ארצות הברית החרימה מאוחר יותר את הנפט האיראני שהובל במיכלית והנפט יובל לארצות הברית על כלי שיט אחר, כך דיווחה רויטרס ביום חמישי.

 

המיכלית Pegas שוחררv מאוחר יותר, אך התפיסה עוררה את המתיחות בתקופה עדינה, כאשר איראן ומעצמות העולם ביקשו להחיות את הסכם הגרעין שוושינגטון נטשה תחת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לטובת החזרת הסנקציות על איראן.

 

לא ברור אם המטען נעצר בגלל שמדובר בנפט איראני או בשל הסנקציות הקשר הכלכלי עם רוסיה. איראן ורוסיה עומדות בפני סנקציות אמריקאיות נפרדות.