רשות המכס תפיק לקחים

רשות המכס ויבואנים הסכימו על פסק דין שניתן בבית המשפט העליון, במסגרתו בוטל פסק דין של בית משפט מחוזי שמתח ביקורת על הרשות


00:00 ,07.05.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

רשות המכס ויבואנים הסכימו, במסגרת ערעור שהוגש לבית המשפט העליון, לבטל פסק דין שניתן בבית משפט מחוזי ושמתח ביקורת על רשות המכס ובמסגרתו הפיקה רשות המכס לקחים מהתמוטטותו הכלכלית של סוכן מכס. ביטול פסק הדין לא ישפיע על ההליך הפרטני שמנהלים היבואנים, אך יתכן שישפיע על יבואנים אחרים שנתקלו במצבים דומים.

המקרה עסק בהתחשבנות במסגרת מערכת יחסים משולשת - רשות המכס, סוכן מכס ויבואן. סוכן המכס גבה מלקוחותיו, היבואנים, מסי יבוא ונתן הוראה על העברת הכספים לרשות המכס באמצעות מס"ב (מסלקה בנקאית). בשלב מסוים נקלע סוכן המכס לקשיים כלכליים, שהובילו לקריסתו. בתגובה ביטל הבנק את ההוראה. כלומר, בפועל לא שולמו מסי היבוא לרשות המכס.

רשות המכס התירה לשחרר את הסחורות המיובאות, כשהיא מסתמכת על כך שהכספים הועברו באמצעות המס"ב. כאשר הסתבר לה, בדיעבד, שההוראות לא כובדו ומסי היבוא לא שולמו, דרשה הרשות מהיבואנים את תשלום המסים, כך שהם נדרשו לשלם פעם שנייה מסי יבוא בעד אותה סחורה, אחרי שכבר שילמו לסוכן המכס שלהם.

היבואנים טענו שרשות המכס התרשלה בכך שלא דרשה מסוכן המכס הפקדת ערבויות של ממש, שמהן תוכל להיפרע במידה וזה יקרוס. עוד נטען שרשות המכס העניקה לסוכן אשראי מבלי לבדוק את חוסנו הכלכלי ושבמקרים דומים ויתר המכס ליבואנים על חלק מתשלום המסים, כשבמקרה הנ"ל נדרש תשלום עבור מלוא המס, כך שקיימת הפליה לרעה.

מנגד טענה רשות המכס שהיבואנים היו יכולים לשלם את מסי היבוא אליה באופן ישיר, מבלי להיעזר בסוכן מכס, ולכן מחדלו של הסוכן דינו כמחדלו של היבואן. בנוסף, נטען שהרשות אינה חייבת לדרוש מסוכן המכס ערבויות כפי שטענו היבואנים.

במסגרת ההליך במחוזי מתח שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב אחיקם סטולר ביקורת על רשות המכס וקבע שהענקת אשראי לסוכן המכס מבלי לבדוק את איתנותו הפיננסית ומבלי לדרוש ממנו ערבויות מהווה רשלנות. עוד צוין שבעבר קרסו סוכני מכס, והמכס היה צריך להפיק לקחים ולנקוט בצעדים שיוכלו למנוע אירועים כאלה בעתיד. בפסק הדין התקבלה תביעת היבואנים והמכס נדרש לוותר על מרבית החוב של מסי היבוא.

רשות המכס ערערה לבית המשפט העליון, שנתן פסק דין בהסכמת הצדדים. הצדדים הסכימו שפסק הדין של המחוזי יבוטל בהסכמה, אך מבלי שהדבר ישפיע על היבואנים הספציפיים שניהלו את ההליך. כלומר, הם לא יידרשו להשיב את הכספים למכס.

עוד צוין שרשות המכס הפיקה לקחים ושינתה את נהלי העבודה, כך שמקרים מעין אלו לא יישנו בעתיד.

 


רשות המכס תפיק לקחים

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il