עתירה כנגד משרד התחבורה על אי מתן רשיונות יבוא לרכבים מארה"ב

עקב החמרת מדיניות משרד התחבורה, מעוכב שחרורם של הרכבים בישראל חודשים ארוכים בדרישה שאינה מאפשרת מתן רשיון יבוא, לפיה יש להוכיח קיומם של פנסים מקוריים העומדים בתקינה אירופאית ברכב עוד בשלב של טרם הייבוא


00:00 ,07.12.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

עקב החמרת מדיניות משרד התחבורה, מעוכב שחרורם של הרכבים בישראל חודשים ארוכים בדרישה שאינה מאפשרת מתן רשיון יבוא, לפיה יש להוכיח קיומם של פנסים מקוריים העומדים בתקינה אירופאית ברכב עוד בשלב של טרם הייבוא
 
מאת: עו"ד גיל נדל
 
עמותת איגוד יועצי ונותני שירותים בתחום יבוא אישי של כלי רכב לישראל כמו גם יבואנים אישיים לרכב, הגישו לאחרונה עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב כנגד מדיניות משרד התחבורה שלא לתת רשיון יבוא לרכבים המיובאים מארה"ב הדורשים החלפת פנסים.
 
מדובר ברכביהם של יבואני רכב בייבוא אישי אשר ייבאו לישראל רכבים מתוצרת מדינות נפט"א (ארה"ב, קנדה, מקסיקו) שאינם מיובאים לישראל בייבוא סדיר ואשר בהם מותקנים פנסי חזית סימטריים העומדים בתקינה אמריקאית. 
 
עד לאחרונה, נהג משרד התחבורה לתת רשיון יבוא מותנה לרכבים האמריקאיים, בו צוין כי רישום הרכבים האמריקאיים בישראל, דהיינו מתן רשיון רכב [להבדיל מרשיון יבוא], מותנה בהתאמת הפנסים לדרישות החובה בישראל, שינויים לפנסים אסימטריים, ובבדיקת מעבדה מוסמכת בארץ בתחום פנסי חזית אסימטריים כנדרש בישראל.
 
אלא שכיום, עקב החמרת מדיניות משרד התחבורה, מעוכב שחרורם של הרכבים בישראל חודשים ארוכים, תוך שמתבקש מהיבואנים להוכיח קיומם של פנסים מקוריים העומדים בתקינה אירופאית ברכב עוד בשלב של טרם הייבוא [כזכור הרכב מיובא מארה"ב ועל כן קרוב לוודאי שמותקנים בו פנסים בהתאם לדרישות התקינה האמריקאית]. דרישה זו אינה מאפשרת עוד מתן רשיון יבוא מותנה בבדיקת הפנסים שיוחלפו לאחר הייבוא כפי שהיה נהוג עד כה ולמעשה מונעת יבוא של חלק נכבד מהרכבים האמריקאיים לישראל.
 
יודגש כי, רשיונות יבוא ואף רשיונות רכב כבר ניתנו בעבר, לחלק נכבד מדגמי הרכבים האמריקאיים. דהיינו, פנסי החזית שהוחלפו בדגמים רבים של רכבים אמריקאיים כבר נבדקו ואושרו על ידי המעבדה המוסמכת שעל בסיס בדיקותיה ניתנים רשיונות רכב. לכן, אין ספק שקיימת אפשרות מעשית להתאים את פנסי החזית לדרישות החובה בישראל.
 
אלא שכאמור, מדיניותו החדשה של משרד התחבורה דורשת פנסים מקוריים העומדים בתקינה אירופאית ולא מאפשרת החלפתם בפנסים מתאימים, על אף שהחלפה כזו אפשרית, ואושרה בעבר.
 
בעתירה נטען כי, במדיניותו החדשה פוגע משרד התחבורה בעותרים ובכלל יבואני הרכב בייבוא אישי פגיעה חמורה, אשר מקורה, ככל הנראה, בלחץ יבואני הרכב הרשמיים שעינם צרה בייבוא הרכב האישי המתפתח.
 
עוד נטען כי, מדיניותו החדשה של משרד התחבורה מהווה סטייה ממדיניות קודמת, עליה הסתמכו יבואני הרכב בייבוא האישי, מנוגדת לדין ולהסכמי הסחר עליהם חתומה מדינה ישראל וככל הנראה היא נגועה בחוסר תום לב, בשרירותיות, בחוסר סבירות קיצוני, תוך עירוב שיקולים זרים באופן הפוגע בכללי השוויון ובזכויות יסוד להם מחויבת רשות מנהלית בישראל, וממילא גם אינה מידתית ועל כן מתבקש בית המשפט הנכבד לפוסלה.
 
העתירה הוגשה על ידי משרדנו – עורכי הדין גיל נדל והילה וולגמוט.
 
עת"מ 49409-11-10 עמותת איגוד יועצי ונותני שירותים בתחום ייבוא אישי של כלי רכב לישראל נ' משרד התחבורה.
 
האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il