ערבות בנקאית בגובה שווי המכס

מחלוקת בין רשות המסים ליבואן דגים הסתיימה בהסדר; הדגים שוחררו בזמן בכדי לעלות על שולחן החג


00:00 ,21.03.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

בית המשפט העליון הורה על שחרור דגים מתובלים בפלפל שחור המעוכבים בנמל עקב מחלוקת בין היבואן לרשות המכס בנושא הסיווג. שחרור הדגים בכפוף להפקדת ערבות בנקאית בגובה שווי המכס על אותם טובין במקום תשלום המס.

בתחילת חודש מרץ עתר היבואן לבג"צ, עורכי הדין גיל נדל ועומר וגנר ממשרד עו"ד גיל נדל, בבקשה שזה יורה לרשות המסים לשחרר את המשלוחים שיובאו מבלי לשלם, לעת עתה, את המכס השנוי במחלוקת בגינם, אלא בכפוף להפקדת בטוחות.

החברה ייבאה במשך זמן לא מבוטל פילה אמנון המתובל בפלפל שחור, אותו סיווגה תחת פרט מכס 16.04 - "דג מעובד", סיווג שלא עורער על ידי המכס, למרות שמשלוחים נבדקו.

בחודש ינואר 2013 החליטה רשות המסים שדגים אלו אינם מעובדים, אלא יסווגו כדגים גולמיים, שסיווגם בפרט 03.04 וחייבים במכס של 15 ש"ח לק"ג. לאחר פנייה מצד עורכי הדין חזרה בה רשות המכס מהחלטתה "עד להודעה חדשה".


בסוף חודש פברואר 2013 החליטה הרשות, ללא מתן הודעה מוקדמת, או תקופת הסתגלות ליבואנים, לחזור בה מהודעת הביטול ודרשה מכס על הדגים.

בעתירה לבג"צ טען היבואן שחזרתה של הרשות מהחלטתה יצרה הסתמכות על כך שהדגים פטורים ממכס. עוד נטען שאל לה לרשות "לזגזג" בין החלטות ועמדות שונות, שכן הדבר יוצר אי ודאות, במיוחד במקרים בהם עמדות אלו הינן בעלות משמעות כלכלית ליבואנים.

בנוסף טען היבואן שאין היגיון בקביעה לפיה דג אמנון המתובל בפלפל שחור אינו מוגדר כדג מעובד, בעוד שדג אמנון זהה לו, המתובל בפלפל אדום, יכול ובפועל מסווג כדג מעובד, סיווג שהתקבל על ידי רשות המסים. היבואן הדגיש את הדחיפות בדבר שחרורם של הדגים, שנועדו להימכר לרשתות המזון עוד לפני חג הפסח.

רשות המסים דרשה תשלום מלא של כל המכס בגין הטובין המעוכבים לצורך שחרורם, בעוד שהיבואן דרש שחרורם בעבור הפקדת ערבות בנקאית או בטוחות אחרות.

בדיון המליץ השופט העליון אליקים רובינשטיין לצדדים לסיים את המחלוקת בהסדר. רשות המסים נעתרה לבקשת היבואן והסכימה לשחרר את הדגים בכפוף להפקדת ערבות בנקאית במקום תשלום המכס, שתישאר בתוקפה עד להכרעה במחלוקת.

 



ערבות בנקאית בגובה שווי המכס

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il