על מי האחריות לספק טובין לחברה בחו"ל

בית משפט השלום בפתח תקוה קבע נגד חברה ישראלית, שמכרה לחברה בקפריסין מערכת לטיפול במים, אולם לא דאגה להעבירה


00:00 ,17.05.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת Lalia Medical מקפריסין התקשרה בעסקה עם חברת מי טק מערכות מים מישראל, למטרת רכישת מערכת לטיפול במים שיועדה למרפאת דיאליזה בבית חולים באוקראינה.

החברה הקפריסאית שילמה לחברת מי טק סכומים שהצטברו לכדי כ-59 אלף דולר בעבור המערכת, כשעלותה הכוללת, על פי חוזה המכר שנחתם בין השתיים עמדה על כ-62 אלף דולר. למרות שהסכום שולם כמעט במלואו, המערכת לא סופקה לחברה הקפריסאית, שהגישה תביעה נגד החברה הישראלית על סך כ-270 אלף שקל.

המחלוקת בבית משפט השלום בפתח תקוה עסקה בשאלה מה היה מקום האספקה שסוכם - ישראל או קפריסין? או, במילים אחרות - על מי האחריות לשנע את הסחורה מישראל?

בעוד החברה הקפריסאית טענה כי היה על החברה הישראלית להעביר אליה את המערכת, טענה מי טק מערכות ים שדווקא החברה הקפריסאית היתה צריכה לאסוף בעצמה את המערכת בישראל ולהוביל אותה במכולה ישירות לאוקראינה, דבר שלא נעשה.

בפסק הדין קבע השופט נחום שטרנליכט שעל פי החוזה שנכרת בין הצדדים, מקום האספקה היה בישראל, במפעלה של חברת מי טק. הדבר, נקבע, תואם גם את הוראות חוק המכר וחוק המכר טובין בין לאומי, שקובעים באופן דומה, כי בהיעדר הסכמה אחרת, מקום ביצוע המכירה הוא במקום מושבו של המוכר.

עם זאת, בית המשפט ציין כי חובתו של המוכר היא להעמיד את הטובין לרשות הקונה. משמעות חובה זו היא שעל חברת מי טק מוטלת החובה לתאם עם החברה הקפריסאית את מועד איסוף המערכת ממפעלה.

בית המשפט קבע שחברת מי טק כלל לא טרחה לתאם עם החברה הקפריסאית את מועד איסוף המערכת ממפעלה ולא שלחה לה הודעה בעניין, לכן היא נכשלה במילוי חובתה להעמיד את המערכת לרשות הקונה, אף שזהה שילם את רוב הסכום בעבורה.

לאור זאת, לא מוצדק להשאיר בידי המוכר את הכספים ששולמו. בכך קיבל השופט את התביעה והורה לחברת מי טק להשיב לחברה הקפריסאית את הסכום ששולם, בצירוף הוצאות ושכר טרחת עו"ד, בסכום של למעלה מ-20 אלף שקל.

 

_______________________

 

על מי האחריות לספק טובין לחברה בחו"ל

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.i