סקירה משפטית: רשות המכס תוותר ליבואנים על מסי יבוא שלא שולמו, בשל רשלנות

לדברי עו"ד גיל נדל ממשרד גיל נדל, עורך דין המתמחה בייבוא יצוא וסחר בינלאומי: "מדובר בביקורת חסרת תקדים של בית המשפט על רשות המכס, ובפסק הדין נקבעה הלכה חדשה וחשובה"


00:00 ,03.07.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחרונה, קבע בית המשפט המחוזי מרכז בפסק-דין חדשני, כי בשל רשלנות רשות המכס, היא תיאלץ לוותר ליבואנים על תשלום מסי יבוא, שלא שולמו. בית המשפט קבע כי רשות המכס בהיותה רשות ציבורית, מצופה ממנה לנקוט אמצעי זהירות ולבדוק את הגורמים הבאים עימה במגע, ומשלא פעלה באופן זה- מדובר ברשלנות.

במקרה זה, סוכן המכס, שתפקידו כידוע לטפל בשחרור המטען המיובא, גבה מלקוחותיו, היבואנים, מסי יבוא, ונתן הוראה על העברת הכספים לרשות המכס, באמצעות מס"ב (מסלקה בנקאית). בשלב מסוים, נקלע סוכן המכס לקשיים כלכליים שהובילו לקריסתו והבנק ביטל את ההוראה. כלומר, מסי הייבוא, בפועל, לא שולמו לרשות המכס.

רשות המכס התירה לשחרר את הסחורות המיובאות, כשהיא מסתמכת על כך שהכספים הועברו באמצעות המס"ב, וכאשר הסתבר לה בדיעבד, כי ההוראות לא כובדו, ומסי הייבוא למעשה לא שולמו, דרשה מן היבואנים את תשלום מסי הייבוא, כך שהיבואנים נדרשו לשלם פעם שנייה מסי יבוא בעד אותה סחורה, אחרי שכבר שילמו לסוכן המכס שלהם.

היבואנים טענו כי מרגע ששילמו את מסי הייבוא לסוכן המכס, והסחורה שוחררה בפועל לידיהם, הם הסתמכו על כך והבינו שמסי הייבוא שולמו, ואין הצדקה לדרוש מהם לשלם פעם שנייה. כמו כן, טענו כי רשות המכס התרשלה בכך שלא דרשה מסוכן המכס הפקדת ערבויות של ממש שמהן תוכל להיפרע, אם סוכן המכס ייקלע לקריסה כלכלית ולא יעביר את כספי המסים.

עוד טענו כי, רשות המכס העניקה לסוכן המכס אשראי מבלי לבדוק את חוסנו הכלכלי. כמו כן, טענו כי במקרים דומים ויתר המכס ליבואנים אחרים על חלק מתשלום מסי הייבוא, ובמקרה שלהם דרש את מלוא מסי הייבוא, ובכך הופלו לרעה.

רשות המכס טענה כי היבואנים היו יכולים לשלם את מסי הייבוא אליה באופן ישיר מבלי להיעזר בסוכן מכס, ולכן מחדלו של סוכן המכס דינו כמחדלו של היבואן. כמו כן, טענה רשות המכס שהיא אינה חייבת לדרוש מסוכן המכס ערבויות כפי שטענו היבואנים.

בית המשפט קבע בפסק דין שניתן בתאריך ה-26 ליוני שרשות המכס לא הזהירה את היבואנים כי הוראת תשלום כזו יכולה להתבטל, ובכך התרשלה. עוד נפסק כי המכס העניק אשראי לסוכן המכס מבלי לבדוק את איתנותו הפיננסית, וזוהי רשלנות נוספת. עוד הוכרע כי אם המכס בחר שלא לדרוש ערבויות גבוהות מסוכן המכס, היה עליו ליידע בכך את היבואנים.

עוד צוין כי, בעבר קרסו סוכני מכס, והמכס היה צריך להפיק לקחים ולנקוט בצעדים שיוכלו למנוע אירועים כאלה בעתיד.

בעניין האפליה, נפסק שאם במקרים דומים ויתר המכס ליבואנים על חלק מן החוב, היה עליו לפעול כך גם במקרה זה. בסופו של דבר, התקבלה התביעה כך שהמכס נדרש לוותר על מרבית החוב של מסי הייבוא.

(ת.א. (מחוזי מרכז) 1906-08-07 ג'וניר קרטל בע"מ ואח' נ' מדינת ישראל ואח', פסק-דין מיום 26.6.11, השופט אחיקם סטולר. ליבואנים- משרד שדות ושות' ומשרד פירון. לרשות המכס- עו"ד אררט מפרקליטות מחוז ת"א-אזרחי)

לדברי עו"ד גיל נדל, ממשרד גיל נדל עורכי דין המתמחה בייבוא יצוא וסחר בינלאומי, "מדובר בביקורת חסרת תקדים של בית המשפט על רשות המכס. בשנת 2002 ניתן פסק-דין בבית המשפט המחוזי בחיפה, שם נפסק כי גם אם סוכן המכס קורס, היבואן אינו פטור מתשלום מסי הייבוא. רשות המכס ניסתה להיבנות מכך, אך כאמור נדחתה, ולמעשה נקבע הלכה חדשה, לפיה רשות המכס אינה יכולה לטמון ראשה בחול, אלא שמצופה ממנה, כרשות ציבורית, לבצע בדיקות מקיפות אודות הגופים שבאים עמה במגע יומיומי, שאם לא כן, ייחשב הדבר כחריגה מסטנדרט ההתנהגות הסביר שהיה מצופה ממנה, והדבר עשוי להטיל עליה אחריות".

האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא וייצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il