מתי יכול סוכן מכס לגבות חוב מאיש קשר חיצוני?

סוכני מכס מתנהלים לעיתים מול אנשי קשר של יבואנים/יצואנים. העניינים עלולים להסתבך כאשר הלקוח לא פורע את חובו


11:23 ,06.11.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת עבודתם מול לקוחותיהם, היבואנים/יצואנים, מתנהלים לעיתים סוכני מכס מול אנשי קשר של הלקוח, אשר אינם עובדים שלו. דהיינו, אותם אנשים לא מתקיימים יחסי עובד-מעביד בינם לבין הלקוח.

 

מה קורה במצב בו הלקוח לא פרע את חובו לסוכן המכס? האם סוכן המכס יכול לתבוע רק את הלקוח, או גם את איש הקשר?

 

במקרה להל"ן, סוכן המכס ניסה לשחרר מהמכס שתי מכולות שהגיעו מהמזרח הרחוק לפי הזמנה של אחד מלקוחותיו.

 

בעקבות פעילות של המכס, התברר שמשלוח שנחזה להיות של מכוניות צעצוע, היווה למעשה כיסוי לניסיון הברחה של חפיסות סיגריות. המכולות נתפסו והמשלוח הושמד, ביוזמת המכס.

 

סוכן המכס טען כי הוא לא קיבל תמורה מלאה בגין פעילותו כסוכן מכס ותבע את הלקוח, וכן את אחד מאנשי הקשר של הלקוח מולו, בטענה כי על סמך מצג של אותו איש קשר, כי מדובר במשלוח שגרתי, בוצעו פעולות עמילות המכס בניסיון לשחרר את המשלוח.

 

בית המשפט השלום בתל אביב דחה את התביעה כנגד איש הקשר, ועל כך הוגש הערעור לבית המשפט המחוזי.

 

השופט גדעון גינת מבית המשפט המחוזי קיבל את ערעור סוכן המכס וקבע שיש להחזיר את העניין להמשך דיון בבית משפט השלום, מאחר וסוכן המכס תבע את איש הקשר שמטעם הלקוח, גם בהתבסס על עילות נזיקיות ולא רק חוזיות, טענות שלא נדונו על ידי בית משפט קמא.

 

כמו כן, נקבע כי עניין תשלום דמי האחסנה שלא התברר עד תום בבית משפט השלום, יוחזר לדיון נוסף.

 

איש הקשר של הלקוח חויב לשלם לסוכן המכס את הוצאות המשפט בערעור וכן שכר טרחת עו"ד, בסך של 10,000 שקל.

 


 

מתי יכול סוכן מכס לגבות חוב מאיש קשר חיצוני?* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]