מתווך אינו חייב בתשלום דמי שילוח

בית משפט השלום בפתח תקוה דחה תביעה שהגישה חברת שילוח בינלאומי נגד חברת סוזי דנמרק הישראלית, שייצגה חברה מדנמרק שהזמינה פירות וירקות. את דמי השילוח, נקבע, צריכה לשלם החברה הדנית


00:00 ,19.01.2012 מאת: מערכת פורט2פורט
 

בית משפט שלום בפתח תקוה דחה תביעה שהגישה משלחת בינלאומית, שטענה שנציגתה בישראל של חברה מדנמרק הזמינה שירותי שילוח ולא שילמה עבורם. בפסק דינו קבע השופט נחום שטרנליכט שאת התביעה היתה צריכה להגיש המשלחת הבינלאומית נגד הלקוח בדנמרק, שקיבל בפועל את שירותי השילוח, ולא נגד הנציג בישראל שתיווך בעסקה.

מפסק הדין עולה שהחברה הישראלית סוזי דנמרק העוסקת ביצוא פירות וירקות פנתה למשלחת בינלאומית לצורך קבלת הצעת מחיר לשירותי שילוח מישראל לדנמרק עבור חברה דנית שהיא (סוזי) מייצגת בישראל.

בהתאם להסכם ביצעה המשלחת הבינלאומית 21 משלוחים אוויריים מישראל לדנמרק, שבגינם דרשה למעלה מ-65 אלף אירו. התשלום לא בוצע.

למשלחת הבינלאומית נודע שהתמורה ששילמה החברה הדנית לזו הישראלית בגין הסחורה שרכשה ממנה כללה גם את עלות המשלוח. לטענת המשלחת הבינלאומית, הזמנת המשלוחים נעשתה על ידי החברה הישראלית, ומשכך, היא זו שחייבת בתשלום התמורה.

מצידה טענה סוזי דנמרק שהיא שימשה כסוכנת או כנציגה של החברה הדנית, ותפקידה היה איתור תוצרת חקלאית ראויה ושילוחה לדנמרק. לטענתה, גם אם מבחינה תפעולית ההזמנות בוצעו על ידה, הרי שהדבר נעשה במסגרת תפקידה כסוכנת וכנציגה של החברה הדנית, ועבורה, והמשלחת הבינלאומית ידעה זאת.

לטענת החברה הישראלית, החברה הדנית סירבה לשלם את החוב, תוך העלאת טענות סרק, במטרה להימנע מתשלום.

עוד נטען

 

 בכתב ההגנה, שהמשלחת הבינלאומית הנפיקה לחברה הדנית חשבוניות בסכומים מסוימים, ולאחר מכן הנפיקה לה חשבוניות נוספות, בסכומים גבוהים יותר. כך חייבה את החברה הדנית ביתר.

בית המשפט קבע כי שירותי השילוח של המשלחת הבינלאומית נעשו עבור החברה הדנית, והיא זו החבה בתשלום. עוד כתב שטרנליכט בפסק הדין שהמשלחת הבינלאומית הודתה שהחברה הדנית היא זו שהיתה צריכה לשאת בתשלומים עבור המשלוחים.

בית המשפט קבע כי חברת סוזי דנמרק לא פעלה כשלוחה של החברה הדנית. יתכן, נכתב בפסק הדין, שהיתה מחלוקת כספית כלשהי בין החברה הדנית ובין החברה הישראלית, אך קיומה אינו מטיל על החברה הישראלית חבות אישית כלשהי לשלם את עלות ביצוע המשלוחים.

בית המשפט חייב את המשלחת הבינלאומית בתשלום הוצאות משפט ושכר טרחת עורכי דין בסך 19 אלף שקל.

__________________________

 

מתווך אינו חייב בתשלום דמי שילוח

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il