מי ישלם את מסי הייבוא עבור רכב בייבוא אישי?

אם ההתקשרות עם סוכן המכס נעשית על ידי היועץ, כבר לא מדובר בייבוא "אישי" אלא מדובר בייבוא מסחרי, משום שאותו יועץ הוא עוסק הנותן שירותים הקשורים לייבוא


00:00 ,08.11.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

הליך יבוא אישי של רכב, מעצם טבעו, אינו הליך פשוט. לפיכך, נוהגים חלק מהיבואנים האישיים להיעזר ביועצים, המספקים שירותי סיוע בייבוא האישי.

כידוע, על מנת לשחרר כלי רכב מן המכס, נדרש היבואן לשלם מסי יבוא לרשות המכס.

במצב בו משלם היבואן האישי את מסי הייבוא ליועץ מטעמו, וסוכן המכס משלם לרשות המכס את המסים, אך היועץ אינו משפה את סוכן המכס בשל מרמה, האם יוכל סוכן המכס לתבוע את היבואן להשבת מסי הייבוא?

מקרה כזה עלה לדיון לאחרונה בבית משפט השלום בחיפה.

סיפור המקרה:

חברה העוסקת במתן שירותי עמילות מכס התקשרה עם יועץ לייבוא אישי, שנתן שירותי ייעוץ ליחידים שרצו לייבא כלי רכב בייבוא אישי.

כך, אותו יועץ התקשר בהסכם עם היבואנים האישיים, גבה מהם כספים בעבור הייעוץ, וסיפק להם את כל השירותים הנחוצים לצורך יבוא כלי הרכב ארצה, לרבות שילוח, עמילות מכס וכו'.

את שירותי עמילות המכס, סיפק אותו יועץ באמצעות חברת עמילות המכס עימה התקשר בהסכם.

אחת הלקוחות של היועץ ייבאה רכב בייבוא אישי, ושילמה ליועץ את מסי הייבוא. היועץ העביר לסוכן המכס מסמך המאשר לכאורה כי הכספים הועברו אל סוכן המכס בהעברה בנקאית, וסוכן המכס שחרר את הרכב מהמכס תוך תשלום מסי הייבוא עבור היבואן. לימים הסתבר כי אותו מסמך שהועבר לסוכן המכס התייחס ללקוח אחר ולא ללקוח הספציפי, ולכן, ביקש סוכן המכס לגבות בחזרה את הכספים מהיועץ, אך נפל קורבן לתרמית ולא הצליח לגבותם.

לפיכך, הגיש סוכן המכס תביעה כספית נגד היבואן האישי, וביקש כי היבואן ישיב לו את הכספים ששולמו עבור יבוא הרכב בסך של כ-60,000 שקל.

היבואן האישי טען כי לא נקשר כל הסכם בינו לבין סוכן המכס, אלא שההסכם שלו היה עם היועץ, עוד טען כי שילם ליועץ את כל הכספים שנדרשו לשחרור הרכב, ולכן ביקש לדחות את התביעה.

במענה לטענה זו הציג סוכן המכס כתב הרשאה חתום לסוכן מכס, חתום על ידי היבואן האישי. הסוכן טען גם שיש לראות ביועץ כשלוח של היבואן האישי, וכי מעשיו של היועץ מחייבים את היבואן עצמו, וכי החובה לשלם מסי יבוא רובצת לפתחו של היבואן ולא ניתנת להעברה לאחר.

פסק-הדין:

בבית המשפט הוכח כי חתימת היבואן האישי על גבי כתב ההרשאה לסוכן המכס זויפה, ולכן, סוכן המכס לא היה יכול לחשוב שנכרת חוזה בינו לבין היבואן האישי, משום שהוא הוטעה לחשוב כך על ידי היועץ.

בית המשפט ציין כי קיימת אי נוחות מסוימת מכך שסוכן המכס פעל למעשה למען היבואן האישי ונשא עבורו בתשלום מסי הייבוא עבור הרכב, אך מצד שני הוכח גם כי היבואן האישי שילם ליועץ את כל המסים והכספים שנדרשו בסך כולל של כ-65,000 שקל, ואין הצדקה לדרוש ממנו לשאת פעם שנייה בתשלום אותו הסכום.

עוד הוכח בבית המשפט כי היבואן האישי בכלל לא ידע את זהותו של סוכן המכס והשאיר זאת לשיקול דעתו של היועץ.

בית המשפט ציין כי לא מדובר במצב בו היבואן האישי חסך את התשלום וקיבל שירותים מבלי ששילם בעבורם, ולכן, קבע כי לא מוצדק להטיל עליו כאמור חיוב פעם נוספת.

ביחס לטענת השליחות, דחה בית המשפט את טענת סוכן המכס וקבע כי לא ניתן לראות ביועץ כשלוח של היבואן, וגם אם היה ניתן לראות בו ככזה, מעשה מרמה של השלוח לא מחייב את השולח (היבואן).

בית המשפט דחה גם את טענת סוכן המכס, כי החובה לשלם מסי יבוא רובצת לפתחו של היבואן ולא ניתנת להעברה לאחר (כמו היועץ). בנקודה זו קבע בית המשפט כי היבואן האישי הסדיר את כל חובותיו במסגרת חוזה עם היועץ, ובהערה נוספת ציין כי אם קיים פסול במעורבות של יועץ כזה בהליך של יבוא אישי, הרי שהפסול דבק גם בסוכן המכס במקרה זה, משום שבחר לעבוד פעמים רבות עם אותו יועץ.

בנקודה נוספת, מתח בית המשפט ביקורת על סוכן המכס וקבע כי כאשר נמסר לו טופס העברה בנקאית בו לכאורה הוצג מצג כאילו מסי הייבוא שולמו לו, צוין שם של חברה ששילמה את מסי היבוא, ומדובר היה בשם שונה משמו של היבואן האישי, וסוכן המכס היה צריך להיות ער לכך ולבצע בשלב זה את הבירור.

בית המשפט ציין גם שהוכח ששיטת העבודה של סוכן המכס הייתה לגבות את כספי המסים מהיועץ ולא מהיבואנים האישיים ישירות, ולכן, נקבע כי הסיכון שהיועץ לא ישלם מוטל על סוכן המכס עצמו ואין להאשים את היבואן האישי בכך.

בסופו של דבר, נדחתה תביעת סוכן המכס נגד היבואן האישי, אך מאחר וסוכן המכס שילם עבור היבואן את מסי הייבוא, לא הוטלו על סוכן המכס הוצאות המשפט.

(ת.א. (שלום חיפה) 2690-01-10, פסק-דין מיום 15.10.11, השופטת נאות-פרי.

 

הערות:

בפסק-דין זה צוין כי היבואן האישי עשה שימוש ביועץ, לצורך תשלום לסוכן המכס ולצורך ההתקשרות עמו.

על פי עמדת הרשויות הידועה לנו, בהסתמך על הנחייה שפורסמה לאחרונה, כל הפעולות המהותיות הקשורות לייבוא רכב, כמו למשל התקשרות עם סוכן המכס- צריכות להיעשות באופן אישי על ידי היבואן האישי, ולא על ידי היועץ. כך, על פי הרשויות, אם ההתקשרות עם סוכן המכס נעשית על ידי היועץ, כבר לא מדובר בייבוא "אישי" אלא מדובר בייבוא מסחרי, משום שאותו יועץ הוא עוסק הנותן שירותים הקשורים לייבוא.

נציין, כי מאחר והחקיקה הרלוונטית אינה מגדירה מהו קו הגבול בין המותר והאסור, בעת שימוש ביועצים לייבוא אישי, תלויות ועומדות בבתי המשפט עתירות רבות של יבואנים אישיים, אשר משרד התחבורה קבע, בשל השימוש ביועצים, כי הייבוא שבוצע על ידם לא היה יבוא אישי.


 


האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il