לקלף בוטנים

חברת חממה, המייבאת מזון יבש ופיצוחים, הגישה לבג"צ עתירה נגד שרי החקלאות והאוצר בטענה שנוהל ליבוא בוטנים שאישרה הממשלה מעניק הטבות ליצרני הבוטנים בניגוד לעבר ובניגוד לחוק חופש העיסוק


00:00 ,14.01.2013 מאת: עו"ד גיל נדל

מדינת ישראל תגיב בתוך שבועיים לעתירה של חברת חממה, העוסקת ביבוא מזון יבש ופיצוחים. כך פסק שופט בית המשפט העליון צבי זילברטל.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין גיל נדל ושירית נקר ממשרד עו"ד גיל נדל, נטען שהנוהל ליבוא בוטנים שאישרה הממשלה מעניק הטבות ליצרני הבוטנים, בניגוד לנוהג בעבר ובניגוד לחוק חופש העיסוק. העתירה הוגשה נגד שרת החקלאות אורית נוקד ושר האוצר יובל שטייניץ.

על בוטנים מוטל מכס בשיעור גבוה. מכיוון שנוצר מחסור בתעשייה המקומית, אישרו שרי החקלאות והאוצר נוהל שיאפשר יבוא בפטור ממכס לכמות כוללת של 1,250 טון בשנה.

על פי הנוהל, 60% מהכמות (750 טון בוטנים), יינתנו למפעלים לציפוי בוטנים, המייבאים את הבוטנים כחומר גלם לייצור, כך שעל כל טון שייבאו מפעלים אלה בתשלום מכס מלא, הם יקבלו 5 טון בפטור ממכס.

מאידך, 40% מהכמות השנתית המאושרת בפטור ממכס יינתנו לסוחרי מזון (יבואנים) שאינם מייצרים אלא מוכרים את הבוטנים כפי שהם, וביחס של 1:1. כלומר, על כל טון שייבאו סוחרים אלה בתשלום מכס מלא הם יקבלו טון אחד בפטור ממכס.

עוד נטען בעתירה, כי מועצת אגוזי האדמה מסדירה באופן קפדני את ייצור הבוטנים ועל כן פועלים בשוק המקומי רק ארבעה שחקנים, שהדומיננטי בהם הוא חברת תנובות שדה ומטע שבשליטת קונצרן תנובה, החולש על פני כ־80% משוק ייצור הבוטנים. כמו כן, נטען כי היצרנים זוכים להגנה מיבוא באמצעות מכס והיטל ובכך נותנת המדינה עדיפות לשוק המקומי על חשבון היבואנים.



לקלף בוטנים

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il