לפתוח את ספרי החשבונות

בית משפט השלום בהרצליה קבע, כי כאשר סוכן מכס מגיש תביעה כספית נגד לקוחו בגין חוב שלא שולם, עליו לחשוף את ספרי הנהלת החשבונות שלו


00:00 ,30.05.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

סוכן מכס הגיש תביעה נגד חברה לה סיפק שירותים בגין מספר שיקים שחוללו. התביעה הוגשה גם כנגד בעלי תפקידים בחברה, שחתמו על ערבות לחובות החברה.

התביעה הוגשה בהליך של סדר דין מקוצר, בגין חוב בסכום קצוב, הנקוב בשיקים. מדובר בהליך משפטי, שבו אין לנתבע זכות אוטומטית להתגונן, והוא נדרש לבקש את רשות בית משפט השלום בהרצליה להגיש כתב הגנה. הכלל הינו, כי במידה ובקשת הרשות להתגונן מגלה טענת הגנה שאינה סתמית, בדרך כלל בית המשפט נוטה לאפשר את הזכות להתגונן.

במקרה זה, טענו החברה ובעלי התפקידים שבה, כי סוכן המכס נהג כלפיהם במרמה וגבה ריבית בשיעורים מופרזים, מעבר למותר על פי החוק. על מנת להוכיח טענה זו, הם ביקשו להציג בבית המשפט את ספרי הנהלת החשבונות של סוכן המכס, שטרם נחשפו.

הסוכן סירב לחשוף את ספרי הנהלת החשבונות וטען שעילת התביעה היא שטרית (חילול השיק).

השופטת לימור ביבי-ממן קבעה כי על הסוכן לחשוף את ספרי הנהלת החשבונות, על מנת לבחון את טענת ההגנה של החברה ובעלי התפקידים שבה.

עוד נטען, שעילת התביעה כנגד בעלי התפקידים (הערבים) בוודאי שאינה עילה שטרית (מכח השיק), ולכן יש לבחון את מערכת היחסים בין הצדדים בשלמותה בטרם יינתן פסק הדין.

לאור זאת, איפשר בית המשפט לחברה ולבעלי התפקידים שבה רשות להתגונן כנגד התביעה, שתמשיך להתברר עד למתן פסק-הדין.

__________________

לפתוח את ספרי החשבונות

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il