למי יש רשות לגבות דמי הרשאה

רשות שדות התעופה רוצה להמשיך לגבות מיבואנים בנתב"ג את דמי ההרשאה עבור מטען אווירי. בית המשפט יכריע


00:00 ,25.03.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

האם לרשות שדות התעופה (רש"ת) יש סמכות לדרוש מיבואנים את תשלום דמי הרשאה עבור שחרור של טובין? על כך ייתן בית המשפט את דעתו, לאור השינויים שדמי ההרשאה לשחרור דמי מטען אווירי בנתב"ג עברו בשנים האחרונות.

"דמי הרשאה" הם כספים שנגבים על ידי רש"ת מבעלי עסקים המצויים בשטח שדה התעופה. בין השאר, מסוכני מכס המשחררים משלוחים אוויריים עבור יבואנים.

עד לשנת 2009 גבתה רשות המיסים (מכס) את "דמי ההרשאה" מהיבואנים עצמם, במסגרת רשימוני היבוא, והעבירה את הכספים לרש"ת.

בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה נגד המכס בשנת 2009, הודיע זה שהוא מפסיק לגבות את דמי ההרשאה מהיבואנים ברשימוני היבוא. באותה תביעה ייצוגית טען המכס שהוא רק משמש כצינור להעברת הכספים לרש"ת, וכי הוא גובה את דמי ההרשאה מהיבואנים (במקום מסוכני המכס שלהם), משיקולי יעילות.

לאחר הפסקת הגבייה ניסתה רש"ת דרכים רבות להמשך גביית דמי ההרשאה. בתקופת הביניים, שבין שנת 2009 ועד לחידוש הגבייה, אף גורם לא שילם לרש"ת דמי הרשאה. כעת היא דורשת מבית המשפט להורות לסוכני מכס לשלם לה עבור אותה תקופת ביניים.

מדובר בתשע תביעות שאוחדו לדיון אחד, שהוגשו כנגד תשעה סוכני מכס, בסכום מצטבר העולה על 10 מיליון שקל.

הוויכוח העקרוני הוא האם לרש"ת בכלל קיימת סמכות חוקית לדרוש את אותם דמי ההרשאה. סוכני המכס מתכחשים לסמכות זו. לטענתם, אין כל חוק המאפשר את גבייתם. זאת בעוד רש"ת מסתמכת על חוק רשות שדות התעופה, והכללים שנחקקו מכוחו.

לאחרונה החליט בית משפט השלום בראשון לציון שראשית תידון השאלה האם לרש"ת אכן יש סמכות חוקית לדרוש את דמי ההרשאה בטרם תתברר המשך התביעה בנושאים נוספים (כמו למשל סכומי התביעה). לאור זאת, הורה בית המשפט לצדדים להגיש טענות אך ורק ביחס לשאלת הסמכות החוקית.

במקביל הגישו יבואנים רבים תביעות נגד רש"ת, במסגרתן הם טענו טענה דומה לזו שהעלו סוכני המכס – שלרש"ת אין סמכות חוקית לגבות דמי הרשאה. בתביעה הם תובעים היבואנים השבה של כל דמי ההרשאה ששילמו לרשות המכס (ושעברו לרש"ת) בשנים שקדמו להפסקת הגבייה בשנת 2009.

_________________________

 

למי יש רשות לגבות דמי הרשאה

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il